صفحه اصلی

کارشناس برگزیده پژوهشگاه رنگ، از دقت و توجه بالای کارشناسان آزمایشگاه‌ها به عنوان لازمه‌های اصلی در ثمربخشی پژوهش‌ها و پیوند میان آزمایشات و تجهیزات با پژوهش‌ها گفت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، تحقیقات و پژوهش‌های اثربخش و کارآمد مرهون آزمایشات و آنالیزهای دقیق آزمایشگاهی هستند و کاربرد دقیق و مفید تجهیزات و خدمات آزمون دقیق و با کیفیت، مستلزم حضور نیروی انسانی توانمند، صاحب تجربه و دانش‌آموخته آزمایشگاهی است که در بخش‌های مختلف یک مجموعه آزمایشگاهی و تحقیقاتی در قامت «کارشناس» به ایفای نقش می‌‌پردازند. شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی با شناخت نقش و اهمیت کارشناسان آزمایشگاهی، هر ساله با معیارهای متعدد و طی بررسی‌های دقیق، تعدادی از کارشناسان منتخب و توانمند را شناسایی و مورد تقدیر قرار می‌دهد. انگیزه‌مندی، حرکت در مسیر پیشرفت فردی و پیشرفت مجموعه و ارتقای عملکرد نسبت به سال گذشته، از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی هستند که در این ارزیابی مد نظر قرار می‌گیرند. تجربه زیسته، روند فعالیت‌ها و دیدگاه‌های کارشناسان موفق می‌تواند ضمن کمک به معرفی این افراد و بیان تجربیاتشان، زمینه‌ساز ارتقا و افزایش انگیزه دیگر کارشناسان در مسیر پرفراز و نشیب فعالیت‌های آزمایشگاهی باشد. از همین رو پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، گفت‌وگوهایی را با کارشناسان منتخب سال 1401 انجام داده است که در ادامه، گفت‌وگو با لاله کاغذچی کارشناس پژوهشگاه رنگ که دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی مواد است را می‌خوانیم.

 

 

این کارشناس برگزیده پژوهشگاه رنگ درباره فعالیت‌های این مجموعه تحقیقاتی عنوان کرد: این پژوهشگاه بیش از 25 سال است که به عنوان تنها مرکز تخصصی در زمینه رنگ و پوشش و حفاظت از خوردگی در سطح کشور در حال ارائه خدمات فنی و تخصصی به صنایع مختلف مرتبط با حوزه فعالیت خود است.

کاغذچی ادامه داد: ارایه خدمات آزمایشگاهی تخصصی در حوزه رنگ و پوشش به دانشجویان، اعضای هیئت علمی و صنایع، انجام پروژه­های صنعتی مورد نیاز صنایع در زمینه علوم و فناوری رنگ و پوشش، خدمات پژوهشی و مشاوره‎ای در زمینه نیازهای صنعت رنگ و پوشش، ارایه دانش فنی و بومی سازی نیازهای فناورانه صنایع در شمار مهم‌ترین خدمات و فعالیت‌های پژوهشگاه رنگ قرار دارد.

این فعال حوزه پژوهش‌ و فناوری، مسئولیت پذیری و دقت بالا را جزو مهم‌ترین مؤلفه‌های یک کارشناس آزمایشگاهی توانمند دانست و افزود: علاوه بر این، لازمه‌های دیگری همچون توجه به جزئیات، توانایی برنامه ریزی کارها و انجام چند کار به صورت همزمان، توانایی تجزیه و تحلیل داده‌ها، توانایی حل مسئله و مهارت‌های ارتباطی قوی لازمه‌های فعالیت یک کارشناس آزمایشگاهی موفق و توانمند هستند.

 

کارشناس مجموعه آزمایشگاهی پژوهشگاه رنگ با اشاره به نقش شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در پیوند میان متقاضیان و ارائه دهندگان خدمات آزمایشگاهی عنوان کرد: شبکه آزمایشگاهی بستری را برای معرفی آزمایشگاه­ها و به اشتراک گذاری خدمات آزمایشگاهی فراهم کرده است. این شبکه در کنار تسهیل دسترسی افراد (دانشجویان و اعضای هیئت عملی) به خدمات، منجر به بهبود کیفیت ارائه خدمات نیز شده است.

 

کاغذچی، با بیان این‌که مطالعات آزمایشگاهی بخش مهمی در پژوهش به شمار می­رود، افزود: می­توان گفت در هر پژوهشی انجام آزمون­های آزمایشگاهی الزامی است. برای رسیدن به دانش و فناوری­های جدید، تجهیزات آزمایشگاهی به‌روز باید در اختیار محققان باشد. از این جهت آزمایشگاه­ها نقش پررنگی را در پژوهش ایفا می­کنند.

 

 

گفتنی است، پژوهشگاه رنگ در استان تهران استقرار دارد و خدمات خود را بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، به مخاطبان سراسر کشور ارائه می‌کند.

 

فهرست خدمات، تجهیزات و روش آزمون‌های این مجموعه آموزشی و آزمایشگاهی در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل مشاهده است.