دستگاه تفرق نور پویا DLS در مجموعه آزمایشگاه مرکزی دستگاهی دانشگاه تهران نصب و راه‌اندازی شد.

DLS، دستگاهی است که از محاسبه تغییرات تصادفی در یک نور پخش شده، اندازه ذرات را محاسبه می‌کند. این روش به طور کلی به عنوان تفرق نور پویا (Dynamic light scattering) شناخته می‌شود. DLS به طور معمول برای اندازه‌گیری نانوذرات مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان نمونه، محاسبه اندازه نانوذرات طلا، پروتئین‌ها، لاتکس و کلوئیدها.
این روش به طور کلی برای ذرات زیرمیکرون استفاده می‌شود و همچنین می‌تواند برای اندازه‌های کمتر از یک نانومتر نیز مورد استفاده قرار گیرد. در قسمت اندازه‌گیری پتانسیل زتا از این دستگاه نیز، اندازه‌گیری بار سطحی ذرات با روش الکتروشیمیایی انجام می‌شود.
 
ویژگی‌های این دستگاه:
• محدوده اندازه گیری 0.3 نانومتر تا 8 میکرون؛
• منبع نور لیزر دیودی با فرکانس 532 نانومتر و 10 میلی آمپر؛
• آشکار ساز فوتومولتیپلایر؛
• محدوده دمای اندازه‌گیری دمایی از 1 تا 90 درجه سلسیوس؛
• محدوده غلظت نمونه‌ها بستگی به خواص پراکندگی نمونه و اندازه ذرات دارد.
 
متقاضیان استفاده از این دستگاه و همچنین سایر خدمات تخصصی این مجموعه می‌توانند با شماره 61113300-021 تماس حاصل نموده و یا با نشانی الکترونیکی utsciencelabs@gmail.com مکاتبه نمایند.
 
برای مشاهده سایر اطلاعات و توانمندی‎های آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تهران در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی به اینجا مراجعه نمایید. 
 
علاقمندان می‌توانند برای مشاهده سایر اطلاعات سایر مراکز عضو شبکه که با دستگاه تفرق نور پویا (DLS) خدمات آزمایشگاهی ارایه می‌کنند، به صفحه تجهیزات پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی مراجعه نمایند.
 
آزمایشگاه مرکزی دستگاهی دانشگاه تهران
آزمایشگاه مرکزی دستگاهی در مهر ماه 1394 راه‌اندازی شد. این مرکز شامل مجموعه‌ای از تجهیزات بررسی کیفی و کمی مواد است که با هدف ارایه خدمات پژوهشی به دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران و سایر مراکز علمی، پژوهشی و صنعتی کشور تشکیل شده‌است. 
کلمات کلیدی : تجهیزات آزمایشگاهی,آزمایشگاه,DLS,دانشگاه تهران ‏

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code

نظرات

0 0

سهیل شیرازیان - ‏۱۳۹۶/۱۱/۱۸

بسیار خوب.

پاسخ