دستگاه پراش پرتو ایکس XRD در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه لرستان، نصب و راه‌اندازی شد.

XRD یا همان پراش پرتو ایکس (X-Ray Diffraction) روشی قدیمی و پرکاربرد در بررسی خصوصیات بلورها است. اگر یک دسته الکترون سریع و پرانرژی به یک هدف فلزی برخورد کند، الکترون‌ها در این برخورد سرعت خود را از دست داده و قسمتی از انرژی جنبشی آنها به پرتو x تبدیل می‌گردد.

 

 در این روش از پراش پرتو ایکس توسط نمونه، برای بررسی ویژگی‌های نمونه استفاده می‌شود. XRD برای تعیین عموم کمیات ساختار بلوری مانند ثابت شبکه، هندسه شبکه، تعیین کیفی مواد ناشناس، تعیین فاز کریستال‌ها، تعیین اندازه کریستا‌ل‌ها، جهت‌گیری تک‌کریستال، استرس، تنش، عیوب شبکه وغیره، قابل استفاده است.

از جمله مزیت‌های این دستگاه، شناسایی نمونه‌های پودری در زوایای کمتر از 5 و نزدیک به صفر درجه است.

 

آزمایشگاه مرکزی دانشگاه لرستان در بهار سال 1392 با هدف ساماندهی و بهره‌وری بهینه از تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی و فراهم آوردن دسترسی آسان و برابر به امکانات آزمایشگاهی و همچنین تبادل اطلاعات بین پژوهشگران داخل و خارج از دانشگاه تاسیس شده است.

 

آزمایشگاه مرکزی دانشگاه لرستان عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است و برای مشاهده سایر اطلاعات و توانمندی‎های آزمایشگاه به صفحه آزمایشگاه در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی مراجعه نمایید.

 

علاقمندان همچنین می‌توانند برای مشاهده اطلاعات سایر مراکز عضو شبکه که با دستگاه پراش پرتوایکس (XRD) خدمات آزمایشگاهی ارایه می‌کنند، به صفحه «دستگاه» در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی مراجعه نمایند.

کلمات کلیدی : خدمات آزمایشگاهی,دانشگاه لرستان,XRD

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code