دستگاه لایه‌نشانی به روش کند و پاش Sputtering در آزمایشگاه بیم گستر تابان نصب و راه اندازی شد.

تا به امروز روش‌های مختلفی برای ساخت لایه‎های نازک معرفی شده است که روش کندوپاش (Sputtering) یکی از انواع روش‎های لایه‎نشانی فیزیکی از فاز بخار (Physical Vapor Deposition - PVD) محسوب می‎شود که لایه‎نشانی فیزیکی از فاز بخار نیز به نوبه خود جز روش‎های لایه‎نشانی در خلأ است. مانند سایر روش‎های لایه‎نشانی فیزیکی تحت شرایط خلأ، روش کندوپاش نیز شامل تبخیر ماده منبع، انتقال بخار از منبع به زیرلایه و تشکیل لایه نازک روی زیرلایه با انباشت بخار منبع مورد نظر است. در روش کندوپاش برای این که ماده منبع به فاز بخار خود منتقل شود، از بر هم‌کنش فیزیکی ذره‎هایی که به ماده منبع یا هدف (target) برخورد می‎کنند، این روش برای ایجاد پوشش و ساخت لایه‎های نازکی که کاربردهایی مانند تصویربرداری، اپتیکی و ذخیره‌سازی مغناطیسی دارند، استفاده می‎شود.

 

آزمایشگاه بیم گستر تابان در سال 1390 تاسیس شده و عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است و برای مشاهده سایر اطلاعات و توانمندی‎های آزمایشگاه به صفحه آزمایشگاه در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی مراجعه نمایید.

 

علاقمندان همچنین می‌توانند برای مشاهده اطلاعات سایر مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی که با دستگاه لایه‌نشانی به روش کند و پاش(Sputtering)  خدمات آزمایشگاهی ارایه می‌کنند، به صفحه «دستگاه» در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی مراجعه نمایند.

کلمات کلیدی : تجهیزات,لایه نشانی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code