کارگاه آموزشی طیف سنجی رزونانس مغناطیسی هسته NMR و کاربرد آن در آنالیز داروها، هفته آخر خرداد در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود.

طیف سنجی رزونانس مغناطیسی هسته، که به عنوان طیف سنجی NMR - Nuclear Magnetic Resonance یا طیف سنجی رزونانس مغناطیس (MRS) شناخته می شود، روشی برای مشاهده میدان مغناطیسی موضعی در اطراف هسته اتم است که برای کنترل محتوا و خلوص یک نمونه و تعیین ساختار مولکولی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

نمونه در یک میدان مغناطیسی قرار داده می‌شود و امواج رادیویی موجب تحریک هسته‌های نمونه به رزونانس مغناطیسی می شوند که توسط گیرنده‌های حساس رادیویی تشخیص داده می‌شود و سیگنالNMR  تولید می‌گردد. میدان مغناطیسی داخل مولکولی یک اتم در یک مولکول، فرکانس رزونانس را تغییر می‌دهد، به این ترتیب امکان دسترسی به جزئیات ساختار الکترونی مولکول و گروه‌های عملکردی آن فراهم می‌شود.

 

از آنجایی که میدان مربوط به هر ترکیب منحصربه‌فرد است، در شیمی مدرن، طیف سنج NMR روشی قطعی برای شناسایی ترکیبات خالص تک مولکول آلی است. همچنین بیوشیمیست‌ها نیز از NMR برای شناسایی پروتئین‌ها و دیگر مولکول‌های پیچیده استفاده می‌کنند.

 

شایان ذکر است طیف سنجی NMR علاوه بر شناسایی، اطلاعات دقیقی در مورد ساختار، دینامیک، مرحله واکنش و محیط شیمیایی مولکول‌‌ها تولید می‌کند و نیز اندازه‌گیری کمی مخلوط حاوی ترکیبات شناخته شده را امکان‌پذیر می‌سازد. رایج‌ترین نوع طیف سنجی NMR ،NMR پروتون و NMR کربن 13 است، اما برای هر نوع نمونه‌ای که دارای هسته دارای اسپین است، می‌تواند استفاده شود.

 

رزونانس مغناطیس هسته NMR

 

در کارگاه آموزشی NMR و کاربرد آن در آنالیز داروها که به صورت یک روزه در آزمایشگاه جامع تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود، مطالب زیر ارایه می‌گردد:

ـ کلیاتی در مورد روش‌های تغییز ساختمان ترکیبات آلی

ـ هسته‌های قابل رویت توسط NMR

ـ اصول ایجاد سیگنال در NMR

ـ جابجایی شیمیایی (chemical shift) در H1- NMR

ـ C13- NMR

ـ سطح زیر منحنی Integration در H1- NMR

ـ شکافته شدگی (Splitting) در H1- NMR

ـ تفسیر طیف‌های H1- NMR با استفاده از سه پارامتر جابه جایی شیمیایی، سطح زیر منحنی و شکافته شدگی

ـ بخش عملی

 

کارگاه آموزشی NMR و کاربرد آن در آنالیز داروها، 28 خرداد ماه جاری در تهران برگزار خواهد شد.

 

آزمایشگاه جامع تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از اعضای شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است که خدمات آزمایشگاهی متنوعی را به دانشجویان، پژوهشگران و اعضای هیئت علمی ارایه می‌کند. و اطلاعات توانمندی‌ها، تجهیزات و خدمات این مجموعه‌ها در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی ارایه شده است.

 

علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام با شماره 09309518942 تماس بگیرند.

 

کلمات کلیدی : دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی,کارگاه آموزشی,NMR

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code