انتشار کتاب، مقاله علمی و تدوین استاندارد به همراه شرکت در مقایسه بین آزمایشگاهی، بخشی از فعالیت‌های کارگروه تخصصی SPM در سال 98 بوده است.

 

کارگروه تخصصی میکروسکوپ پروبی روبشی شبکه آزمایشگاهی که از سال 89 شروع به فعالیت کرده با مدیریت خانم دکتر صدیقه صادق‌حسنی توانسته فعالیت خود را به نحو مؤثری گسترش دهد به‌طوری‌که در اکثر شماره‌های فصلنامه تخصصی دانش آزمایشگاهی ایران که از سال 93 به صورت مستمر با حمایت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی چاپ شده ضمن معرفی قابلیت‌های کاری این سری میکروسکوپ، مطلب تازه‌ای از دستاوردهای این کارگروه منتشر شده است.

 

این کارگروه سال 98 در برنامه مقایسه‌های بین‌آزمایشگاهی که با مدیریت یکی از مراکز کشور تایلند برگزار شد، شرکت کرده است. به همین منظور نمونه‌هایی بین چندین آزمایشگاه توزیع شده و بعد از تحلیل و ارسال نتایج، از بین آنها کارشناس 4 آزمایشگاه برای شرکت در برنامه‌ای به منظور بررسی و تحلیل نتایج در کشور تایلند انتخاب شدند. پژوهشگاه مواد و انرژی، پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شهید بهشتی و آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف موفق به کسب امتیاز برای شرکت در این برنامه تخصصی شدند.

 

 

با همت اعضای کارگروه در تابستان امسال سومین کتاب در حوزه تخصصی SPM با عنوان میکروسکوپی نوری میدان نزدیک روبشی با حمایت شبکه فناوری‌های راهبردی به چاپ رسید. این کتاب بعد از کتاب میکروسکوپی تونل‌زنی روبشی و کاربرد آن در محیط الکتروشیمیایی در سال 1390 و کتاب میکروسکوپی نیروی اتمی در سال 1393، سومین کتاب در حوزه تخصصی SPM  است.

 

یکی از مشکلات این کارگروه در سال‌های اخیر نداشتن روشی استاندارد برای تعیین عدم قطعیت برای میکروسکوپ نیروی اتمی AFM بود. امسال با همت  تعدادی از کارشناسان خبره در حوزه SPM وحمایت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، دوره‌های آموزشی تعیین عدم قطعیت در محل پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران برای تمام افراد کارگروه برگزار شد و با به‌روزرسانی دانش کارشناسان آزمایشگاه‌های عضو، موجب ارتقای آنالیزها از نظر کیفی و کمی شد. همین امر به انجام مقایسات بین آزمایشگاهی کمک شایانی کرد.

 

با تلاش اعضای کارگروه تخصصی میکروسکوپ پروبی روبشی شبکه آزمایشگاهی، استاندارد ملی تعیین اندازه نانو ذرات با استفاده از دستگاه AFM تدوین شد. در همین راستا برای سال جاری، برنامه تدوین استاندارد ملی دیگری نیز در برنامه کارگروه قرار دارد. همچنین پیشنهاد تدوین استاندارد بین‌المللی در حوزه دستگاه SPM مطرح شد که امید است تا سال آینده این طرح و پیشنهاد عملی شود.

 

صدیقه صادق‌حسنی دبیر کارگروه تخصصی میکروسکوپ پروبی روبشی از برنامه‌ریزی برای انجام پروژه‌های پژوهشی در این کارگروه خبر داد که سال‌های گذشته نیز تجربیاتی در این حوزه داشته‌اند که در این رابطه مقاله‌های خوبی نیز به چاپ رسیده است.

 

فعالیت دیگر این کارگروه معرفی یک نوع پروب دستگاه AFM ساخت یک شرکت داخلی بود که برای ارزیابی به چند آزمایشگاه فرستاده شد و در نهایت با حمایت 75 درصدی شبکه فناوری‌های راهبردی، این پروب برای تهیه به آزمایشگاه‌ها معرفی شده است. این تیپ در حال حاضر از خارج از کشور تهیه می‌شود.

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code