5 نماینده از ایران در نشست تخصصی مقایسه‌های بین‌آزمایشگاهی و کارگاه مربوط به این مقایسه‌ها در تایلند شرکت کردند.

نمایندگانی از پژوهشگاه مواد و انرژی، دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی و دانشگاه صنعتی شریف روز دوشنبه 16 آبان ماه 98 در مرکز علم تایلند (TSP) شهر بانکوک شرکت کردند.

 

این نشست تخصصی در راستای مقایسه‌های بین آزمایشگاهی بین‌المللی برگزار شد که کشور تایلند متولی آن بوده و در سال 2019 با حضور کشورهای ایران، مالزی، تایلند، اندونزی و فیلیپین برگزار شده است. این مقایسه‌ بین‌آزمایشگاهی برای میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) و میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) برگزار شد که در آن نمونه‌هایی از جنس طلا با ابعاد مختلف میان این آزمایشگاه‌ها توزیع شد و نتایج به‌دست آمده برطبق استاندارد و بعد از محاسبه عدم قطعیت برای متولی این رویداد در مرکز علم تایلند ارسال شد.

 

این نشست با هدف بررسی این نتایج و تحلیل داده‌های به دست آمده توسط آزمایشگاه‌ها برگزار شد که در آن نتایج هر آزمایشگاه به صورت جداگانه در قالب نمودارهایی نمایش داده شد و مورد بررسی قرار گرفت. نمایندگان مراکز شرکت‌کننده در این مقایسه بین‌آزمایشگاهی چالش‌ها و مشکلات خود را مطرح کرده تا  با حل آن بتوانند عملکرد بهتری را در فعالیت‌های آتی خود داشته باشند.

 

 

در بخشی از این نشست با ریشه‌یابی عوامل موثر در ایجاد عدم قطعیت، رهیافت‌هایی برای هر آزمایشگاه ارائه شد تا این نکات بتواند برای کاهش عدم قطعیت و ارتقاء کیفی نتایج آزمایشگاه‌ها موثر باشد.

در حاشیه این نشست، کارگاه آموزشی با هدف ارتقاء علمی شرکت‌کنندگان در بخش آماده‌سازی و مشخصه‌یابی نانوذرات و همچنین نقش استاندارد و عدم قطعیت در مقایسه ‌بین‌آزمایشگاهی برگزار شد. مهندس احمد ظهیر میردامادی از پژوهشگاه مواد و انرژی کرج سخنرانی درباره اثرات پیاده‌سازی استاندارد ۱۷۰۲۵ روی اثربخشی مقایسه‌های بین‌آزمایشگاهی ارائه کرد که مورد استقبال شرکت‌کنندگان در این کارگاه قرار گرفت و از ایشان تقدیر نیز به عمل آمد.

 

لازم به ذکر است که آزمایشگاه‌های عضو شبکه فناوری‌های راهبردی در هر دو رویداد مقایسه بین‌آزمایشگاهی سال‌های 2018 و 2019 حضوری فعال داشتند.

 

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code