گروه استاندارد و ایمنی ستاد نانو با همکاری یکی از آزمایشگاه‌های عضو شبکه راهبردی در پروژه Risk-GONE اتحادیه اروپا مشارکت دارد.

مرکز خدمات آزمایشگاهی دانشگاه صنعتی شریف به همراه دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان بازوان اجرایی گروه استاندارد و ایمنی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در پروژه Risk-GONE) Risk Governance of NanoTechnology) از برنامه‌های Horizon 2020  اتحادیه اروپا مشارکت دارد.

 

این پروژه از ابتدای سال 2019 آغاز شده و در آن جمهوری اسلامی ایران به همراه 15 کشور اروپایی به دنبال اعتبارسنجی دستورالعمل‌های مشخصه یابی و سم شناسی OECD برای نانو مواد هستند.

 

سال گذشته نمونه‌هایی برای مشخصه‌یابی از سوی این برنامه برای مرکز خدمات آزمایشگاهی دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علوم پزشکی تهران ارسال شد که این نمونه‌ها در مرکز خدمات آزمایشگاهی دانشگاه شریف با استفاده از دستگاه تفرق نور پویا (DLS) مورد بررسی قرار گرفت و مشخصه‌یابی براساس دستورالعمل تعیین شده از سوی اتحادیه اروپا انجام شد. در نهایت نتایج برای مجری پروژه Risk-GONE ارسال شد. تست‌های مربوط به سم‌شناسی نیز در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.

 

 

این پروژه با شروع سال 2020 ادامه دارد و نمونه‌های جدیدی برای انجام آزمون‌های مشخصه یابی و سم‌شناسی برای مرکز خدمات آزمایشگاهی دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علوم پزشکی تهران ارسال شده است. قرار است این نمونه‌ها که از نظر ساختاری و ابعاد با هم متفاوت بوده و از شرکت‌های تولیدکننده مختلفی تهیه شده از نظر ابعاد و سم‌شناسی بررسی شوند و با استفاده از نتایج به‌دست آمده از این آزمایش‌ها، دستورالعمل‌های ویژه‌ای برای استفاده از نانومواد تدوین شده و این دستورالعمل‌ها برای تدوین استانداردهای بین‌المللی مورد استفاده قرار گیرد.

 

لازم به ذکر است پروژه Risk-GONE  اتحادیه اروپا با بودجه‌ای ۵ میلیون دلاری به مدت ۴ سال و با همکاری ۲۲ عضو انجام می‌شود و ایران در کارگروه ۴ و ۵ پروژه Risk-GONE مشارکت دارد.

مجموعه آزمایشگاه ها مرکز خدمات آزمایشگاهی دانشگاه صنعتی شریف از اعضای فعال شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی است که اطلاعات توانمندی ها و خدمات آزمایشگاهی این مجموعه در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی ارایه شده است.

کلمات کلیدی : ایمنی,استاندارد

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code