مرکز ملی تایید صلاحیت ایران اعلام کرد که از این پس آزمایشگاه‌های داوطلب کسب اعتبار استاندارد بر اساس ویرایش جدید استاندارد ISO/IEC 17025 ارزیابی خواهند شد.

پیرو اطلاعیه مرکز ملی تایید صلاحیت ایران، کلیه آزمایشگاه‌های داوطلب کسب اعتبار استاندارد ایزو آی ای سی 17025 بر‌اساس ویرایش 2017 مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

 

با توجه به انتشار این ویرایش، مرکز ملی تایید صلاحیت ایران به عنوان سازمان اعتبار دهنده ملی در ایران بر لزوم  پیاده‌سازی این ویرایش جدید تاکید دارد و عملا ویرایش 2005 استاندارد منسوخ شده است.

 

استاندارد ایزو آی ای سی ۱۷۰۲۵ استانداری بین المللی و تخصصی ویژه آزمایشگاه‌های انجام آزمون، کالیبراسیون و نمونه برداری است که کسب اعتبار آن نشان دهنده توان آزمایشگاه در جهت صدور پاسخ صحیح و دقیق برای مشتریان و وجود سازوکار مناسب برای رفع خطاهای احتمالی و تامین منابع مورد نیاز است.

 

در واقع این استاندارد الزامات کلی برای احراز صلاحیت انجام آزمون‌ها و یا کالیبراسیون و همچنین نمونه برداری را توسط آزمایشگاه‌ها مشخص می‌سازد.

 

 امروزه پس از سال‌ها کار در چارچوب استاندارد مذکور، کسب اعتبار آن از یک مزیت ترجیحی به یک مزیت الزامی برای کلیه آزمایشگاه‌هایی که به ارایه خدمات می‌پردازند، تبدیل شده است و دامنه استاندارد شامل کلیه آزمایشگاه‌هایی می‌شود که هویت قانونی دارند و یا جزو یک سازمان قانونی به حساب می‌آیند. این استاندارد برای دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، دولت‌ها، نهادهای بازرسی و سازمان‌های صدور گواهینامه محصول و سایر سازمان‌ها و ارگان‌های ارزیابی انطباق که نیاز به انجام آزمایش دارند، مفید و کاربردی است.

 

 

برآوردن تغییرات در الزامات و مقررات دولتی و صنعتی جهت انجام آزمون‌ها، سهولت در استفاده از نتایج آزمون، مشاوره در استقرار و پیاده‌سازی سیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاه، انجام محاسبات تخمین عدم‌قطعیت، تأیید روش‌های آزمون، نگهداری از سیستم‌های مستقر شده، مشخص‌شدن وظایف مدیران، ممیزی داخلی و بهبود مستمر وضعیت آزمایشگاه از جمله بخش‌های این استاندارد است.

 

شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی از آزمایشگاه‌های عضو شبکه برای اخذ این استاندارد، مطابق دستورالعمل موجود، حمایت می‌کند. فهرست آزمایشگاه‌هایی که عضو می‌باشند و همچنین تا‌کنون موفق به دریافت گواهی استاندارد ایزو آی ای سی ۱۷۰۲۵  شده‌اند در صفحه اختصاصی شبکه آزمایشگاهی قابل مشاهده است.

کلمات کلیدی : ISO/IEC 17025,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,حمایت مالی,آزمایشگاه

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code