رئیس پژوهشکده زیست‌فناوری و مهندسی زیستی دانشگاه صنعتی اصفهان از گام‌های جدی برای مقابله با بیماری کرونا از جمله ارزیابی فعالیت ویروس‌کشی مواد و وسایل ضد عفونی کننده، ارزیابی زیستی و سمیت الیاف و نانو الیاف مصرفی در تولید ماسک بر روی رده‌های سلولی گفت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی، پژوهشکده زیست فناوری ومهندسی زیستی دانشگاه صنعتی اصفهان، یکی از مجموعه‌های تحقیقاتی عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی است که خدمات گوناگونی را به پژوهشگران و مشتریان خود ارائه می‌دهد. صبیحه سلیمانیان زاد رئیس پژوهشکده زیست ‌فناوری و مهندسی زیستی دانشگاه صنعتی اصفهان از فعالیت‌ها و خدمات این مجموعه تحقیقاتی در حوزه ارائه خدمات آزمایشگاهی و مبارزه با کرونا، در قالبت حمایت‌های شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی گزارشی ارائه کرد.

 

وی با بیان این‌که این پژوهشکده، توسعه تحقیقات بین‌رشته‌ای و تجمیع فعالیت‌های پژوهشی مرتبط با زیست فناوری و مهندسی زیستی را هدف و رسالت اصلی فعالیت‌هایش قرار داده است، عنوان کرد: سه گروه پژوهشی در حوزه‌های مهندسی زیستی مواد غذایی و داروئی، مهندسی زیستی مواد و مواد دندانی و مهندسی زیستی صنعتی فعالیت می‌کنند که از ظرفیت بسیار مناسبی در توسعه زمینه‌های کاربردی دانش زیست فناوری و پاسخگویی به نیازهای فناوری کشور برخوردارند.


سلیمانیان زاد ادامه داد: با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آزمایشگاه‌های تخصصی زیست فناوری پژوهشکده شامل آزمایشگاه‌های مولکولی، میکروبی، کشت سلولی جانوری و کشت سلول گیاهی راه اندازی شد و به عضویت شبکه آزمایشگاهی فناوری ‌های راهبردی درآمد.

 

 

رئیس پژوهشکده زیست‌فناوری و مهندسی زیستی دانشگاه صنعتی اصفهان، با اشاره به اهمیت فعالیت‌های پژوهشی زیستی و ارائه خدمات آزمایشگاهی مطلوب برای مقابله با گسترش و شیوع ویروس کرونا گفت: انجام تحقیقات کارآمد و مؤثر برای ساخت و ارزیابی کیفی تجهیزات و تولیدات مؤثر در مقابله با شیوع ویروس کرونا که این روزها گریبان گیر جامعه جهانی شده، حائز اهمیت بالایی است و پژوهشکده نیز در همین راستا به این مسیر ورود پیدا کرد.


سلیمانیان زاد، درباره فعالیت‌های پژوهشکده زیست ‌فناوری و مهندسی زیستی دانشگاه صنعتی اصفهان در مسیر مقابله با کرونا توضیح داد: این پژوهشکده در راستای مقابله با ویروس کرونا در این مدت به ارائه خدمات آزمایشگاهی همچون ارزیابی فعالیت ویروس کشی مواد و وسایل ضد عفونی کننده، ارزیابی زیستی و سمیت الیاف و نانو الیاف مصرفی در تولید ماسک بر روی رده‌های سلولی پرداخته است.

 

مدیر پژوهشکده زیست‌فناوری و مهندسی زیستی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به ارائه خدمات گوناگون آزمایشگاهی در قالب حمایت‌های شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی ادامه داد: این پژوهشکده از سال 1394 عضو شبکه آزمایشگاهی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شده و در این مدت ارتباط نزدیکی با شبکه برقرار کرده است که این ارتباط، زمینه‌ساز تعامل بیش‌تر و اثرمند با محققان و استفاده بهینه از خدمات آزمایشگاهی شده است.


سلیمانیان زاد با اشاره به رونق خدمات ارائه شده افزود، مجموعه حمایت‌های شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی از مجموعه آزمایشگاه‌های پژوهشکده زیست فناوری منجر به بهبود کیفیت خدمات شده است.
این فعال حوزه پژوهش، همچنین از افزون شدن فضای آزمایشگاهی تخصصی و پژوهشی آبزیان و کار با حیوانات آزمایشگاهی گفت و ادامه داد: فعالیت‌های تحقیقاتی دیگر این پژوهشکده در زمینه واکسن‌های آبزیان، تولید کیت‌های تشخیصی آبزیان با استفاده از فناوری‌های نوین، تولید پربیوتیک‌ها و پروبیوتیک‌ها با اهداف انسانی و دامی است.


سلیمانیان زاد، درباره فعالیت‌های پژوهشکده در حوزه آبزیان گفت: با توجه به فعالیت‌های گسترده در زمینه بیماری‌های آبزیان، این پژوهشکده در سال 1398 آزمایشگاه همکار سازمان دامپزشکی کشور شده است و با توجه به اهمیت اقتصادی پرورش و تولید ماهی قزل آلای رنگین کمان در ایران، در حال حاضر به ارائه خدمات آزمایشگاهی تخصصی در زمینه تشخیص بیماری‌های قزل آلای رنگین کمان به مزارع تکثیر و پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان می‌پردازد.
وی ادامه داد: همچنین این پژوهشکده در زمینه تولید غذا داروها برای مصارف انسانی و حیوانی امکانات بسیار خوبی را فراهم کرده و فعالیت‌های قابل توجهی در زمینه جداسازی، شناسایی و معرفی باکتری‌های پروبیوتیک برای تولید غذا داروها و محصولات فراسودمند برای مصارف انسانی، دام و طیور انجام داده است.


به گفته رئیس پژوهشکده زیست‌فناوری و مهندسی زیستی دانشگاه صنعتی اصفهان، انجام تحقیقات کاربردی بر روی کشت و تکثیر گیاهان دارویی در شرایط آزمایشگاهی، جداسازی و خالص سازی ترکیبات موثره آنها و تولید پروتئین‌های نوترکیب در سیستم‌های مختلف گیاهی از دیگر فعالیت‌هایی است که در این پژوهشکده انجام می‌شود.

 

کلمات کلیدی : ویروس کرونا,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code