رییس آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران از تحقیق و پژوهش در زمینه‏ های مختلف مهندسی شیمی به عنوان هدف این مجموعه تحقیقاتی گفت و از ارائه خدمت به بخش قابل توجهی از پژوهشگران این حوزه خبر داد.

به گزارش شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی، پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی یکی از مجموعه‌های عضو این شبکه است که در سال‌های فعالیتش، خدمات متنوع و کارآمدی را به مخاطبان خود از جمله پژوهشگران، دانشگاهیان و شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کرده است.

 

دکتر سلمان طاهری، درباره سرآغاز فعالیت‌های پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران بیان کرد: این مجموعه با اهدافی چون فراهم آوردن امکانات پژوهشی بنیادی، کاربردی و آموزشی در کلیه زمینه‌های شیمی و مهندسی شیمی، پرورش استعدادها و بهره‌گیری از ذخایر عظیم نفت، گاز، معادن، فلزات، گیاهان دارویی و نیز فراهم آوردن تمهیدات برای تولید نیمه صنعتی تأسیس شد.

 

 

طاهری، عمده‏ ترین فعالیت‏ پژوهشی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران را معطوف به اجرای پروژه ‏ها در قالب کاربردی عنوان کرد و گفت: از مهم‌ترین این فعالیت‌ها می‌توان به تحقیقات بنیادی، تحقیق و پژوهش در زمینه‏ های مختلف مهندسی شیمی از جمله فرآیندهای جداسازی، زیست‌فناوری، افزایش مقیاس واحدهای عملیاتی، فرآیندهای کاتالیستی، شبیه ‏سازی و مدل‏سازی فرآیندها، پژوهش در فرآوری مواد اولیه صنعتی از کانی‏ها اشاره نمود.

 

رییس آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران ، تحقیق و پژوهش در زمینه نانو‏تکنولوژی و سنتز ترکیبات نانو را بخش دیگری از فعالیت‌های این مجموعه تحقیقاتی عنوان کرد و افزود: تحقیق و پژوهش بر روی شیمی کشاورزی و تلاش در رفع نیازهای کشور در این زمینه و همچنین تحقیقات در زمینه سنتز کاتالیزورها از دیگر کارهایی است که توسط پژوهشگران صورت می‌گیرد.

 

وی همچنین به پژوهش در زمینه‌های دارویی اشاره کرد و افزود: سنتز مواد اولیه مورد نیاز صنایع شیمیایی و دارویی، استخراج و شناسایی ترکیبات موثر طبیعی با کاربرد دارویی، طراحی مولکولی برای سنتز ترکیبات در صنایع شیمیایی و دارویی، تجزیه کمی و کیفی مواد شیمیایی صنعتی و دارویی وارداتی از دیگر فعالیت‌های پژوهشگاه با محوریت مواد دارویی به شمار می‌رود.

به گفته طاهری، در حال حاضر پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران دارای 4 پژوهشکده، 6 قطب علمی، 12 گروه تخصصی، 30 آزمایشگاه تحقیقاتی و بالغ بر45 نفر عضو هیأت علمی تمام وقت می باشد.

 

رییس آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی، تربیت نیروی انسانی دانش‌آموخته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را یکی دیگر از رسالت‌های این مجموعه عنوان کرد و ادامه داد: علاوه بر بخش آموزشی و تحقیقاتی، گام‌های ویژه‌ای برای تحقق ارتبط میان صنعت و دانشگاه برداشته شده است. بخش ارتباط با صنعت، با بیش از 200 مورد مراجعه در سال، بستر تعامل مناسبی را با صنایع و مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی به‌وجود آورده است. تجهیزات طراحی شده در این حوزه در زمینه های نفت و پتروشیمی، گاز، مواد، معدن، رنگ و رزین، پلیمر، محیط زیست، بیولوژی، دارویی، غذایی، پزشکی و  غیره کاربردهای گسترده ای دارد.

 

وی افزود  آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران با 20 آزمایشگاه متمرکز مرکزی و 30 آزمایشگاه تحقیقاتی و در اختیار داشتن تجهیزات و دستگاه های گوناگون آزمایشگاهی، خدمات عمومی آزمایشگاهی مهندسی شیمی و دستگاه های تحقیقاتی گوناگون، با مشارکت علمی و فنی اعضای هیئت علمی متخصص در حوزه های مختلف دستگاهی، توان انجام آنالیز مواد شیمیایی و ارائه خدمات فنی و مشاوره ای را در حد مطلوب برخوردار است. 

 

طاهری، ارائه مشاوره در حوزه آنالیز مواد، را یکی دیگر از گام‌های پژوهشگاه برای همراهی با پژوهشگران عنوان کرد و افزود: بخش مشاوره آنالیز مواد شیمیایی آزمایشگاه مرکزی در حوزه هایی مانند انتخاب روش آزمون، صحه گذاری روش آنالیز، روش های آماده سازی نمونه، کنترل و آنالیز کیفی نتایج و نیز رفع مشکلات آنالیز آماده ارائه خدمت ارائه می‌شود.

 

 

رییس آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی از اهمیت توسعه و به اشتراک‌گذاری تجهیزات و زیرساخت‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی کشور گفت و افزود:  با توجه به ضرورت حضور بخش­های سخت افزاری و نرم افزاری در کنار هم و آن هم به‌صورت چند رشته ای، انجام فعالیت‌های پژوهشی بدون در اختیار  داشتن امکانات تخصصی و پیشرفته دشوار است. یکی از این راه‌ها، استفاده از تجهیزات پیشرفته موجود در مراکز تخصصی کشور به صورت اثرمند است که شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی، این زمینه را فراهم کرد.

 

کلمات کلیدی : پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,مهندسی شیمی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code