مدیر یک مجموعه تحقیقاتی و خدماتی عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری ‌های راهبردی از گام‌های پیموده ‌شده توسط فعالان فناور و پژوهشگر برای تحقق شعار جهش تولید گفت.

به گزارش شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی، در روزهای پر از تب و تاب همه‌گیری ویروس کرونا، عزم تمام بخش‌های کشور جزم شد تا باری از دوش کشور و فعالان عرصه سلامت سبک کنند. آزمایشگاه‌ها و مجموعه‌های تحقیقاتی هم‌پای این مسیر شدند و در کنار دیگر بخش‌ها، مستمر و بی وقفه، با ارائه خدمات آزمایشگاهی گوناگون، راه را برای استقرار سلامت هموار ساختند. یک مجموعه عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری ‌های راهبردی نیز در راستای کمک به حل مشکلات ناشی از این بیماری با ارتقای کیفیت و کمیت محصولات و تجهیزات بومی گام برمی‌دارد.


مریم کرباسی مدیر فنی آزمایشگاه شرکت آریا رستاک، یکی از مجموعه‌هایی که در همین زمینه فعالیت داشته است از ارائه خدمات توسط این مجموعه پژوهشی در حوزه‌های نانوفناوری، ساختارهای نوین و مواد گفت و ادامه داد: ارائه خدمات به صنعت یکی از محورهای اصلی فعالیت این مجموعه آزمایشگاهی است؛ شرکت رستاک همچنین در بهینه‌سازی قطعات و تجهیزاتی که در کشور در حال بومی‌سازی هستند فعالیت می‌کند.

 

این فعال حوزه آزمایشگاهی به ارائه خدمات ارزیابی و مشخصه‌یابی در مقابله با کرونا پرداخت و ادامه داد: در شرایط خاص نیز تمام تلاشمان بر این بوده است در مواجهه بامشکلات و بحران‌ها، یاری‌رسان کشورمان باشیم. به طور ویژه در حوزه بحران کرونا، فعالان این مجموعه آزمایشگاهی و تحقیقاتی، تمام ایام نوروز سال جاری به طور شبانه‌روزی و مستمر در حال خدمت‌رسانی بوده اند. از مهم‌ترین این خدمات می‌توان به ارزیابی سه نمونه تولیدشده ماده آنتی باکتریال نانو نقره، ارزیابی ۴۵ نمونه ماسک از یک شرکت دانش‌بنیان و ۸ نمونه ماسک تولیدی پارک علم و فناوری ایلام اشاره کرد.

کرباسی ادامه داد: علاوه بر ارائه خدمات مشخصه یابی مواد آنتی‌باکتریال حاوی نقره و سایر مواد، همکاری‌هایی با صنعت و فعالان فناور صورت گرفت و این آزمایشگاه با تمام توان خود برای مقابله با کرونا خدمت‌رسانی کرده است.

 

وی با بیان این‌که آزمایشگاه تخصصی با دستگاه‌های الکترومیکروسکوپی خدمات خود را به مخاطبان صنعت و دانشگاه ارائه می‌کند، عنوان کرد: این خدمات با استقرار دو دستگاه الکترومیکروسکوپی گسترش یافت و در حال حاضر طیف وسیعی از آزمون‌ها به پژوهشگران و محققان ارائه می‌شود.

 

 

این عضو هیئت علمی دانشگاه، رویکرد فعالان این مجموعه آزمایشگاهی را توسعه فعالیت‌های پژوهشی، زنجیره سازی و هم افزایی با آزمایشگاه‌های کشور بیان کرد و گفت: در این مسیر برای تکمیل آزمون‌ها و جامعیت بخشیدن به آزمایش‌های تخصصی، از کمک‌های ارزنده همکاران عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی بهره بردیم. این شبکه، امکانات اثرمندی را در اختیار ارائه کنندگان خدمات آزمایشگاهی و همچنین محققان قرار داده است که استمرار این روند می‌تواند به پیمودن گام‌هایی ارزشمند در توسعه فناوری و رونق صنعت منجر شود.

 

به گفته کرباسی، به طور مستقیم 8 نفر در مجموعه رستاک فعالیت می‌کنند که از میان آن‌ها 5 نفر متخصص هستند. این مجموعه همچنین با 15 آزمایشگاه برای جامعیت بخشی به خدمات و آزمون ها همکاری دارد.

وی به ارائه خدمات آزمایشگاهی به دانشگاه‌ها و محققان دیگر کشورها از جمله عراق، آلمان، چین و هند اشاره کرد و افزود: با پژوهشگرانی از کشورهای همسایه همکاری داریم و خدمات آزمایشگاهی رستاک، به فراتر از مرزهای کشورمان ارائه شده است.

 

مدیر فنی آزمایشگاه رستاک با بیان این‌که در سال جهش تولید سعی شده است با ارائه خدمات آزمایشگاهی کارآمد کیفیت قطعات و محصولاتی که در داخل کشور تولید می شود ارتقا یابد افزود: با توجه به اهمیت ارتباط مؤثر میان بخش‌های تحقیقاتی با صنایع، در جهت افزایش این ارتباط با هدف بهبود کیفیت و کمیت تولیدات داخلی گام برداشته‌ایم.

 

این فعال آزمایشگاهی درباره تجهیزات موجود آزمایشگاهی این مجوعه عنوان کرد: آزمایشگاه مجهز به تجهیزات بررسی ساختاری از جمله میکروسکوپ الکترونی روبشی دارای امکان آنالیز عنصری EDS و میکروسکوپ الکترونی عبوری است و خدمات آزمایشگاهی را با دقتی مطلوب به محققان و پژوهشگران ارائه می‌کند. 

 

کرباسی با تقدیر از بستر ایجاد شده هم‌افزایی و تعامل بخش تحقیقاتی کشور از سوی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی گفت: قدرشناس این توان افزایی هستیم و تلاش می کنیم به عنوان یک مجموعه فعال بخش خصوصی به ویژه امسال که اولویت مهمی چون جهش تولید را پیش روی داریم، بتوانیم گامی در راستای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، پیشرفت کشور و تحقق شعار سال برداریم.

 

کلمات کلیدی : آزمایشگاه,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,میکروسکوپ الکترونی روبشی SEM,میکروسکوپ الکترونی عبوری TEM

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code