شناخت گوهرهای ارزشمند و آنالیز کیفی سنگ‌ها یکی از خدماتی به شمار می‌رود که مؤسسه کیپا یکی از اعضای شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی، شناخت قدر و قیمت گوهرهای ناب نهفته در دل زمین، شاید اگر به اندازه کشف و استخراج‌شان دشوار و طاقت‌فرسا نباشد آسان‌تر هم نیست. بررسی عیار و ارزش واقعی سنگ‌های معدنی نیازمند تجهیزات، دانش و فناوری‌های خاصی است که فعالان فناور شرکت کیانپارس تتیس (کیپا) از آن بهره می‌برند و به یاری صنعت گوهرشناسی کشور آمده‌اند.

 

مسعود کیانی مدیرعامل شرکت کیانپارس تتیس، به همکاری پژوهشگران و اساتید زمین شناسی ،گوهر شناسی، گوهر تراشی و جواهرسازی با این واحد فناور اشاره کرد و ادامه داد: پژوهشگران موسسه گوهرشناسی کیپا، فعالیت خود را از دانشکده زمین‌شناسی دانشگاه خوارزمی آغاز کردند.

 

مدیرعامل مؤسسه کیپا، دست‌یابی ایران به جایگاه جهانی در علوم و فناوری‌های گوهر را به عنوان هدف فعالان این مؤسسه بیان کرد و ادامه داد: در این موسسه آزمایشگاهی و پژوهشی علاوه بر آموزش علمی و کاربردی در زمینه گرایش های مختلف مرتبط با گوهر، تحقیقات و خدمات آزمایشگاهی در زمینه اکتشاف و شناسایی گوهرها و شهاب سنگ‌ها  نیز انجام می‌شود.

 

این فعال فناور از اشتغال متخصصان و پژوهشگران حوزه سنگ در مؤسسه گوهرشناسی کیپا گفت و ادامه داد: در این مجموعه 15 نفر به صورت تمام وقت و پاره‌وقت به صورت مستقیم و غیر مستقیم همکاری می‌کنند. این همکاری‌ها در زمینه شناخت سنگ، نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه گوهرشناسی، تحلیل و ارزشیابی گوهرهای طبیعی و سنگ‌های قیمتی است.

 

کیانی با اشاره به این‌که مؤسسه کیپا حدود 3 هزار قطعه سنگ را مورد آزمایش گوهرشناسی و شهاب‌سنگ شناسی قرار داده اضافه کرد: ماحصل این آزمایشات، رتبه‌بندی صدها گوهر طبیعی و ثبت 50 قطعه شهاب سنگ بوده است.

 

وی  با بیان این‌که آزمایش‌های دقیق و کیفی، رونق چشمگیری را در بازار تجارت گوهرسنگ ها و شهاب سنگ ها ایجاد کرده است، ادامه داد: برای نخستین بار در کشور شهاب‌سنگ‌های یافته شده در مناطق مختلف کشور از شناسنامه برخوردار شدند. همچنین برای توسعه فناوری‌های این حوزه، دانش و تجربه این مجموعه در تعاملی اثرمند به دیگر مراکز پژوهشی و آزمایشگاه‌ها و مراکز علمی ارائه می‌شود.

 

 

این فعال حوزه پژوهش، درباره خدماتی که این مجموعه به صنعتگران و فعالان علمی حوزه گوهر ارائه می‌کند، گفت: علاوه بر  آنالیز و شناسایی گوهرهای طبیعی و شهاب سنگ‌ها، تفکیک گوهرهای آزمایشگاهی از نوع طبیعی، آنالیز و ارزیابی الماس‌های تراش داده شده و تراش نخورده طبق استاندارد موسسات بین المللی توسط فعالان این مجموعه در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

 

کیانی همچنین آنالیز و ارزیابی گوهرهای ارگانیک از مروارید، فسیل های گوهری، کهربا، تعیین منشا (محل معدن) گوهرهای کم یاب و شهاب سنگ‌ها، آنالیز و تشخیص روش های بهسازی گوهرها و خدمات مشاوره‌ای در زمینه جواهرات و گوهرها برای ارگان‌های دولتی را بخش دیگری از خدماتی برشمرد که توسط آزمایشگاه شرکت کیانپارس تتیس ارائه می‌شوند.

 

این فعال فناور از ضرورت حمایت‌های زیرساختی برای توسعه فناوری‌های حوزه طلا و گوهرهای زینتی گفت و افزود: نیاز مبرم صنف طلا و جواهر کشور به تشخیص و ارزیابی گوهرها آن‌هم مطابق با استانداردهای بین‌المللی آزمایشگاهی هزینه‌های ارزی هنگفتی را به کشور تحمیل کرده است؛ اما می‌توان با محوریت قرار دادن یک مرکز گوهرشناسی با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه موجود در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی، ضمن جلوگیری خروج ارز از کشور، نیاز به تشخیص و ارزیابی گوهرها را با تکیه به توانمندی داخلی محقق کرد.

 

مدیر مؤسسه کیپا به روز‌رسانی دستگاه‌های استاندارد شناسایی و ارزیابی گوهرسنگ‌ها و بومی‌سازی استاندارهای جهانی در بازار داخلی را از دیگر ضرورت‌هایی دانست که می‌تواند به توسعه فناوری‌های حوزه گوهرشناسی منجر شود.

 

وی ارتباط ساختاری و مستمر اعضای شبکه آزمایشگاهی را گامی در راستای ارتقای پژوهش در کشور به ویژه در حوزه سنگ‌شناسی دانست و گفت:  در صورت حمایت برای خرید و تهیه تجهیزات پیشرفته گوهرشناسی از خارج کشور می توان از خروج ارز از کشور جلوگیری کرد و نام ایران را در غرب آسیا به‌عنوان کشوری پیشرو در صنعت گوهر شناسی مطرح ساخت.

 

 

کلمات کلیدی : آزمون,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,آزمایشگاه

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code