آزمایشگاه‌های مرکزی تحقیقات پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاه ابن سینا اکنون در حوزه‌های زیست‌ فناوری، سلول ‌های بنیادی و نانو فناوری، خدماتی را به پژوهشگران ارائه می‌کند که مسیر را برای آنان در دست‌یافتن به فناوری‌های تازه و محصولات دانش ‌بنیان هموار کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی، نوظهورترین‌های علوم و فناوری‌های پیشرفته مانند زیست ‌فناوری، پزشکی، نانو و سلول‌های بنیادی، همه مرهون آزمایش‌های دقیق و استانداردی هستند که نتایجی قابل اعتنا را پیشکش پژوهشگر می‌کنند.

 

پژوهشگاه ابن سینا در مسیر تکامل و توسعه این فناوری‌ها شکل گرفت و از سال 1377 کارش را از پژوهشکده‌ای کوچک در جهاد دانشگاهی آغاز کرد. فعالیت‌های این مجموعه از نخستین گام‌ها، بر ابعاد مختلف باروری، مانند ایمونولوژی، ژنتیک، عفونت ها و غدد تولیدمثل و جنبه‌های اخلاقی و حقوقی باروری متمرکز بوده است.

 

ابراهیم میرزادگان، مدیر آزمایشگاه‌های مرکزی تحقیقات پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن سینا، از فعالیت‌های این مرکز در ارائه خدمات درمانی، مشاوره، آزمایشگاهی و آموزشی گفت و ادامه داد: این فعالیت‌ها امروز پویاتر و متنوع تر از گذشته ادامه دارد و در سال‌های اخیر دستاوردهایی چشمگیر در زمینه‌هایی نوین، همانند سلول‌های بنیادی و زیست‌فناوری دامی داشته است.

 

وی توسعۀ کسب و کارهای دانش‌بنیان و حمایت از کارآفرینان نوپا را از اهداف «مرکز رشد فناوری سلامت ابن سینا» عنوان کرد و گفت: فعالان فناور این مرکز رشد در زمینه‌های تخصصی زیست ‌فناوری تولید مثل، آنتی بادی منوکلونال و نانوتکنولوژی زیستی فعالیت می‌کنند. واحدهای مستقر در این مرکز می توانند از تجهیزات و خدمات پژوهشکده ها و مرکز تخصصی ناباروری و سقط مکرر ابن سینا استفاده کنند.

 

این فعال فناور با بیان این‌که پژوهشگاه ابن سینا با برخورداری از سه پژوهشکده، گروه ها و مراکز تابعه خود دستاوردهای قابل توجهی در حوزه زیست‌ فناوری به ارمغان آورده است، افزود: پژوهشکده زیست‌ فناوری تولید مثل با سه گروه ژنتیک تولیدمثل و زیست‌فناوری، جنین‌شناسی و آندرولوژی، ایمونوبیولوژی تولیدمثل و همچنین پژوهشکده آنتی بادی مونوکلونال با سه گروه هیبریدوما، ایمونوشیمی و فرآورده‌های نوترکیب و گروه مهندسی آنتی بادی ـ آنتی ژن در حال ارائه خدمات فناورانه هستند.


میرزادگان افزود: همچنین پژوهشکده نانو زیست ‌فناوری با گروه‌های نانو فناوری، حقوق و اخلاق زیستی و مهندسی بافت و پزشکی بازساختی و سه مرکز خدمات تخصصی زیست‌فناوری تولید مثل در حیوانات مزرعه ای، مرکز خدمات تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا و مرکز رشد فناوری سلامت از اجزا تشکیلاتی پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی به شمار می‌روند.

 


مدیر آزمایشگاه‌های مرکزی تحقیقات پژوهشگاه ابن سینا، انجام موفق 290 طرح پژوهشی و چاپ 822 مقاله داخلی و خارجی را بخشی از دستاوردهای این مجموعه فناور عنوان کرد و افزود: طراحی و ساخت زخم پوش پیشرفته بر پایه پلی مرهای طبیعی برای درمان زخم‌های عفونی: ارزیابی برون تن و درون تن، ایجاد روش تشخیص زودرس سرطان پستان با استفاده از خون محیطی (Non-Invasive)، بانک بافت و ایمپلنت‌های زیستی و تولید موفقیت آمیز انواع آنتی بادی‌های منوکلونال تشخیصی و تحقیقاتی تنها بخشی از دستاوردهای این پژوهشگاه به شمار می‌رود.

 

میرزادگان با اشاره به ارائه خدمات آزمایشگاهی به دانشجویان، پژوهشگران و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور گفت: در مجموعه آزمایشگاه‌های مرکزی پژوهشگاه ابن سینا بالغ بر بیش از 300 نوع آزمون قابل ارایه به مشتریان اعلام شده است که  این خدمات همچنین بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی نیز قابل دسترسی است. این آزمایش‌ها توسط 45 دستگاه آزمایشگاهی انجام می‌شود که تعدادی از این تجهیزات ساخت کشورمان هستند.

 

وی همچنین ایجاد کارگروه‌های متنوع در کلیه تخصص‌های موجود را موجب توانمند سازی بازوی اجرایی و همگرایی متخصصین در ایجاد شبکه‌های قدرتمند در حل مشکلات کشور دانست. وی افزود: بر این اساس می‌توان با ایجاد هسته اندیشه ورزی قدرتمند در این کارگروه ها، به نیازها و تقاضای بازار پاسخ گفت و در جهت رفع مشکلات کشور در زمان کمتر و صرف هزینه‌های پایین‌تر قدم گذاشت. بنابراین نقش کارگروه‌ها در انواع رشته‌ها و تخصص‌ها و ارتباط آنها با هم نقش بسزایی در کاهش هزینه‌ها و دستیابی به نتایج دلخواه و پایدار خواهد داشت.


وی آزمایشگاه‌های کارامد را بازوی اجرایی تحقیق و توسعه دانست و گفت: نقش سیاست‌های شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی در اعطای تخفیف ها به اعضای هیئت علمی، دانشجویان و دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی (شرکت‌ها و سازمان‌ها) و نیز وجود خدمات آزمایشگاهی متنوع و با کیفیت راه را برای دستیابی به توسعه تولیدات و خدمات کارآمد و بومی فراهم می‌آورد.

 

مدیر آزمایشگاه‌های مرکزی تحقیقات پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاه ابن سینا، از نقش اثرمند شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی در بسط خدمات کیفی پژوهشی در کشور گفت و ادامه داد: این شبکه با ایجاد پلتفرم به اشتراک‌گذاری دستگاه‌ها برای ارائه خدمات آزمایشگاهی و حمایت از توسعه کمی و کیفی خدمات آزمایشگاهی در کشور، به افزایش بهره‌وری سرمایه گذاری‌های کشور و تسهیل انتقال دانش و تجارب آزمایشگاهی بین مراکز تحقیقاتی کمک می‌کند.

 

کلمات کلیدی : پژوهشگاه علوم زیستی ابن سینا,شبکه آزمایشگاهی,زیست فناوری,آزمایشگاه های نانو

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code