با تلاش پژوهشگران شرکت کیفیت آزمای جنوب، دو دستاورد فناورانه آزمایشگاهی برای صنایع کشاورزی و آبزی پروری کشور به ارمغان آمد. 

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی، کودها به عنوان مهم‌ترین منبع تغذیه تولیدات و فرآورده‌های کشاورزی، نقش مهم و سرنوشت‌سازی در کیفیت فرآورده‌های زراعی ایفا می‌کنند. پای کودهای آمینو اسید چند سالی است به بستر زمین‌های کشاورزی گشوده و به یکی از مهم‌ترین لازمه‌ها برای حاصل‌خیزی زمین بدل شده است.


اما همچنان بخش قابل توجهی از نیاز کشور به کود آمینو اسید از مسیر واردات تأمین می‌شود و سنجش کیفیت و کارآمدی این قوت غالب خاک، ضرورتی است اجتناب‌ناپذیر. آنالیز کودهای آمینو اسید و تعیین این نقش سرنوشت‌ساز، به میزان تولید داخلی آن دارای محدودیت‌های خاص بود و تقریباً ناممکن، اما سنجش این کودها اکنون به دست پژوهشگران و فناوران شرکت کیفیت آزمای جنوب آن هم با روش نوآورانه و فناورانه محقق شده است.


سلما مهدی‌زاده مدیر آزمایشگاه شرکت کیفیت آزمای جنوب با بیان این‌که میزان درخورتوجه مصرف کودهای آمینواسید ضرورت فراهم کردن روشی برای سنجش کیفیت و اثرمندی این کودها را ایجاب کرد، ادامه داد: تا پیش از این، آنالیز کودهای یادشده صرفا توسط یک سازمان دولتی و تحت پروتکل‌های خاصی صورت می‌گرفت، اما شرکت کیفیت آزمای جنوب خوشبختانه به عنوان نخستین مجموعه فناور بخش خصوصی، با روشی تازه امکان آزمایش دقیق این فرآورده را برای صنایع، کشاورزان و فناوران فراهم کرده است.


وی با اشاره به صرف زمان بیش از 2سال کار پژوهشی و فناورانه برای پیاده‌سازی روش جدید آنالیز کودهای آمینواسید گفت: این مجموعه فناور بدون دریافت حمایت خاصی توانست این روش جدید را برای ارزیابی کودهای آمینو اسید به ثبت برساند. اکنون پس از دریافت مجوزهای مربوطه، این روش پیاده‌سازی شده و این امکان وجود دارد که خدمات آزمایشگاهی این حوزه به متقاضیان ارائه شود.

 

این فعال فناور با بیان این‌که روش یادشده توسط پژوهشگران کیفیت آزمای جنوب با استفاده از به‌روزترین دانش این حوزه و بومی‌سازی آن ممکن شده است افزود: با توجه به این‌که مقالات بین‌المللی مهم‌ترین منابع این فناوری هستند و در این منابع نیز به طور کامل به جزئیات روش اشاره نشده است؛ بنابراین نیاز بود تا پژوهشگران این مجموعه بخش‌های مغفول مانده را تکمیل کنند و بر همین اساس با به کار بستن تجربه‌ها و دانش فنی بومی، این روش پیاده‌سازی شد.
مهدی‌زاده ادامه داد: واردکنندگان کود، تولیدکنندگان داخلی و کشاورزانی که قصد دارند اصالت کود را ارزیابی کنند از مخاطبان این آنالیز به شمار می‌روند.


مدیر آزمایشگاه شرکت کیفیت آزمای جنوب از راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص بیماری‌های ویروسی دامپزشکی در این مجموعه پژوهشی و فناور گفت و ادامه داد: این آزمایشگاه در تشخیص بیماری‌های ویروسی دام به ویژه بیماری های ویروسی آبزیان توانمند است.
مهدی‌زاده با اشاره به اهمیت شناخت عارضه‌های آبزیان در رونق صنعت آبزی‌پروری کشور گفت: در سال‌های اخیر که به ویژه در جنوب و جنوب غرب کشور توسعه صنعت پرورش آبزیانی چون میگو را شاهد هستیم، شناخت بیماری های ویروسی این آبزیان در تولید کیفی و رونق صنعت آبزی‌پروی دارای اهمیت بسیار بالایی است.


این فعال فناور، با بیان این‌که کیفیت آزمای جنوب به عنوان نخستین مجموعه پژوهشی بخش خصوصی امکان تشخیص این بیماری‌ها را فراهم کرده است، ادامه داد: بیماری لکه سفید میگو یا وایت اسپات، یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های ویروسی در حوزه شیلات و آبزی پروری به شمار می‌رود که بیش از ۱۵ سال مزارع پرورشی میگو را با خود درگیر کرده است. این ویروس به دلیل سرعت شیوع و انتقالش می‌تواند در کمتر از یک روز ده‌ها و شاید صدها استخر پرورشی میگو را که در کنار یکدیگر هستند، ‌ آلوده کند و همه تولیدات پرورش‌دهندگان یک منطقه را از بین ببرد.

 


وی با تأکید بر این‌که عدم شناسایی به موقع این بیماری می‌تواند تلفات اقتصادی را به اقتصاد کشور وارد کند ادامه داد: بخش قابل توجهی از ابتلای آبزیان به ویژه میگوها به بیماری‌های ویروسی شایع، با روش‌هایی انجام می‌شد که از دقت و سرعت لازم برخوردار نبودند ولی این روش نیازهای تولیدکنندگان به آنالیز دقیق از میزان سلامت تولیداتشان را برطرف می‌کند.

 

مهدی‌زاده به کاربردی‌سازی روش دقیق و کارآمد PCR در لحظه یا Real-time PCR برای تشخیص این بیماری توسط کیفیت آزمای جنوب اشاره کرد و گفت: تا پیش از این، برای تشخیص بیماری لکه سفید، از روش PCR استفاده می‌شد که خطاهای زیادی داشت. در روش پیشین نتیجه منفی کاذب را شاهد بودیم. ضرورت وجود روش آزمایشگاهی کارآمد و دقیق که نیاز مبرم کشور بود باعث شد تا این روش، با تکیه به دانش روزآمد تشخیص بیماری‌های ویروسی بومی‌سازی شود.


مدیر آزمایشگاه کیفیت آزمای جنوب ادامه داد: ایجاد و متناسب‌سازی زیرساخت‌ها 4 ماه به طول انجامید و پس از فرآیند 3 ماهه اجرایی‌سازی و کاربردی کردن این روش، مدتی طولانی برای دریافت تأیید سازمان دامپرشکی کشور صرف شد. پس از انجام موفق آنالیز بر روی بیش از حدود 120 نمونه مجهول سازمان دامپزشکی کشور،کارآمدی این روش با نمرات بالا به اثبات رسید و خوشبختانه اکنون در فاز بهره‌برداری هستیم و امیدواریم به کمک این روش، گام مهمی در رونق تولید آبزیان و بهبود کیفیت صنعت دام و آبزی‌پروری شاهد باشیم.

 

گفتنی است، آزمایشگاه شرکت کیفیت آزمای جنوب یکی از اعضای شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی است که خدمات آزمایشگاهی خود را در حوزه‌های گوناگونی چون صنایع تولیدی، کشاورزی، صادرات و واردات ارائه می‌کند. آزمایشگاه آنالیز کود این مجموعه با مجوز از موسسه تحقیقات آب و خاک و مجوز کنترل کیفی از سازمان حفظ نباتات زمینه افزایش کیفیت محصولات این حوزه را فراهم می‌کند.


همچنین ارزیابی و پایش آلاینده های زیست محیطی، آنالیز عوامل زیان آور محیط کار و همچنین آزمایشگاه مواد غذایی استاندارد از دیگر بخش‌های فعالیت‌های آزمایشگاه شرکت کیفیت آزمای جنوب است که به کمک 40 نفر دانش‎آموخته تخصصی کشاورزی، صنایع غذایی، شیمی محیط زیست، شیلات، سلولی مولکولی، شیمی و دیگر تخصص‌های مرتبط به مخاطبان ارائه می‌شود.

 

 

کلمات کلیدی : آزمایشگاه,کود,پرورش میگو,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code