کارگاه آموزشی Polymerase Chain Reaction، استخراج DNA و الکتروفورز با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت تئوری و عملی در آزمایشگاه مرکزی پارک علم و فناوری مازندران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی، کارگاه دو روزه آموزشی آشنایی با روش آزمایشگاهی PCR، توسط آزمایشگاه مرکزی پارک علم و فناوری مازندران برگزار شد.


این کارگاه آموزشی که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دو شکل عملی و تئوری برگزار شد، مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و 18 شرکت کننده از رشته های مختلف تحصیلی شامل ژنتیک مولکولی، زیست‌شناسی سلولی و تکوینی، ژنتیک و اصلاح دام، بیوتکنولوژی، میکروبیولوژی و صنایع غذایی با روش آزمایشگاهی یادشده آشنا شدند.


شرکت‌کنندگان توانستند ضمن آشنایی با مفاهیم اولیه PCR، اجزا و مراحل کار را بیاموزند و از کاربردهای این روش آزمایشگاهی آگاه شوند. هدف از برگزاری این دوره را می‌توان آموزش مبانی و کاربردهای PCR در تشخیص مولکولی بیماری‌های ژنتیکی و عفونی و کنترل سلول‌های ترانسفورم شده در بانک سلولی کارخانه‌های تولیدی عنوان کرد.


همچنین در بخش عملی کارگاه آموزشی PCR استخراج DNA از نمونه بافت و خون، تکثیر قطعات ژنی با استفاده از واکنش زنجیره‌ای پلیمراز، آشکارسازی قطعات ژنی تکثیر شده روی ژل و در دستگاه الکتروفورز و همچنین رنگ آمیزی ژل آگارز به مخاطبان آموزش داده شد.

 

 

در گذشته برای تولید قطعات نوکلئوتیدی معمولاً از روش های شیمیایی استفاده می‌کردند و یا برای بدست آوردن نسخه‌های متعدد از یک ژن خاص، این ژن را به داخل حامل مناسب وارد کرده و در یک باکتری تکثیر می‌کردند. این روش‌ها پر زحمت بوده و نیاز به مدت زمان طولانی داشتند. در واکنش زنجیره ای پلیمراز DNA در شرایط آزمایشگاهی کپی برداری می شود.


این تکنیک تمامی مشکلات قبلی در زیست مولکولی که ناشی از عدم دسترسی به مقادیر زیاد از DNA یکسان بود را برطرف کرد و امروزه تقریباً در تمامی آزمایشگاه‌های زیست مولکولی جزو کارهای متداول بوده و انجام می‌شود.

 

کلمات کلیدی : دوره آموزشی,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,PCR,DNA

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code