رئیس بنیاد علوم کاربردی رازی با بیان این‌که فراتر از تجهیزات و زیرساخت‌های آزمایشگاهی، نیروی انسانی متعهد و متخصص در کاربردی‌سازی دانش و رفع نیازها اثربخش است افزود: شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی بستر بسیار خوبی برای به اشتراک‌گذاری تجهیزات فراهم آورده و از ظرفیتی برخوردار است تا فضای تعامل میان پژوهشگران و محققان را برای رفع نیاز صنایع و توسعه کشور فراهم کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی، بنیاد علوم کاربردی رازی به تازگی در صدر برترین آزمایشگاه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی قرار گرفت و همین موضوع بهانه‌ای شد تا دیدگاه‌ها، دستاوردها و تجربه‌های موفق این مجموعه فناور آزمایشگاهی الگویی برای دیگر مجموعه‌های فعال این حوزه قرار بگیرد.

 

پروفسور پرویز دوامی مدیر بنیاد علوم کاربردی رازی با اشاره به پیشینه این بنیاد در ارایه خدمات پژوهشی، آزمایشگاهی و مشاوره‌ای به مشتریان گفت: بنیاد علوم کاربردی رازی سابقه‌ای طولانی در ارائه خدمات پژوهشی و تحقیقاتی به مخاطبان دارد و من بیش از 3 دهه مدیریت آن مجموعه را بر عهده داشتم. بنیاد علوم کاربردی رازی با هدفی فراتر از ارائه خدمات آزمایشگاهی تاسیس شد؛ با وجود اینکه در زمینه خدمات آزمایشگاهی بسیار موفق عمل کرد، اما نیاز بود تا اولویت کاربردی سازی علوم و ارتباط میان صنعت و دانشگاه برقرار شود.


این پژوهشگر پیشکسوت درباره تجارب موفق در بنیاد علوم کاربردی رازی با بیان این‌که نخست نیازهای صنعت را بررسی می‌کنیم و بر اساس آن نیازها و با ارائه خدمات آزمایشگاهی، مشاوره‌ای و دانشی، پژوهشگران و صنایع را در دست یابی به فناوری مورد نیاز یاری می‌کنیم.


دوامی، یکی از ضرورت‌های مهم برای موفقیت مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی را تمرکز و توجه بر گسترش مرزهای دانش دانست و گفت: عاشقان تحقیق و تولید علم ستون‌های اصلی مراکز پژوهشی و آزمایشگاهی هستند و  موضوع پژوهش نیروی انسانی متعهد و علاقمند حرف نخست را می‌زند. بنابراین روی تربیت و آموزش نیروی انسانی سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

 

وی همچنین سرعت عمل در ارائه خدمات آزمایشگاهی را یکی دیگر از ظرفیت‌های بنیاد علوم کاربردی رازی و موضوعی حائز اهمیت برای موفقیت آزمایشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: تلاش کردیم در زمانه فناوری اطلاعات و ارتباطات که تغییرات با سرعتی فزاینده رخ می‌دهند، در سریع‌ترین زمان ممکن نتایج را به پژوهشگر برسانیم و نتیجه تحقیق را به یک راهکار برای صنعت بدل کنیم.

 

رییس بنیاد علوم کاربردی رازی رضایت مشتریان خدمات آزمایشگاهی را در گروی رضایت‌مندی کارکنان مجموعه‌ها برای ارائه خدمات بهتر دانست و ادامه داد: مراکز آزمایشگاهی نباید خودشان را محدود کنند و دورنمایی برای تجاری‌سازی تحقیقات و کاربردی ساختن پژوهش داشته باشند.

 

دوامی با تاکید بر این‌که دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی می‌بایست آموزش و تربیت فکری نیروی انسانی را مورد توجه بیش تری قرار دهند، ادامه داد: اگرچه ممکن است این فرآیند هزینه‌بر باشد، اما امر مهمی است که نتیجه‌بخشی و کارآمدی دانش و پژوهش را به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: باید به نقش نیروی انسانی در تحقیقات بیش تر توجه شود و دانشگاه‌ها بیش از پیش رویکرد انسان پروری را سرلوحه کار خود قرار دهند.

 

 

دوامی با بیان این‌که تعداد دانشجویان ایرانی حوزه مهندسی و علوم پایه از آمریکا نیز جلوتر است اما باید این ظرفیت در مسیر تجاری‌سازی و حل نیازهای صنعت باشد، ادامه داد: بر اساس همین ضرورت بود که تلاش کردیم با نفش‌آفرینی تعدادی از دانشجویان و متخصصانی که بخش از آنان نخبگان بازگشته به کشور هستند و علاقه دارند در حوزه دانش و فناوری کشورشان، نقشی فناورانه و نوآورانه ایفا کنند، در مسیر کاربردی‌سازی تحقیقات و پژوهش‌ها گام برداریم.

 

استاد دانشگاه صنعتی شریف، با تاکید بر این‌که برای انجام تحقیقات و پژوهش‌ها، باید در گام نخست میان رویکردها نسبت به مراکز پژوهشی و آزمایشگاهی با شرکت‌های خصوصی و صنعتی تفکیک ایجاد شود، اظهار کرد: ماهیت مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی، تولید دانش و رفع نیاز صنعت است و نباید به مثابه شرکت‌های سودآور نگریسته شوند؛ تناقض در نگریستن به ماهیت و ماموریت مراکز تحقیقاتی دغدغه‌ای حائز اهمیت است و شکاف نگرش میان شرکت‌ها و مراکز تحقیقاتی باید حل شود.

 

رئیس بنیاد علوم کاربردی رازی نقش شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی را در ایجاد شبکه‌ای از تجهیزات و زیرساخت‌های مورد نیاز کار پژوهش، اثربخش دانست و گفت: ایجاد شبکه آزمایشگاهی بسیار اقدام خوبی است، اما این شبکه آزمایشگاهی و اعضایش ظرفیتی بسیار بالا دارند که باید شکوفا شود. یکی از این ظرفیت‌ها، ایجاد شبکه‌ای تعاملی میان محققان و پژوهشگرانی است که از خدمات آزمایشگاهی بهره می‌برند. تعامل تجربه‌ها و دستاوردهای تحقیقاتی آنان برای صنعت بسیار ارزشمند است و این شبکه می‌تواند گسترش بیش‌تری پیدا کند.

 

دوامی، با بیان این‌که فراتر از تجهیزات آزمایشگاهی، نیروی انسانی فعال در آزمایشگاه‌ها نقش اصلی را ایفا می‌کند، ادامه داد: فراتر از خدمات آزمایشگاهی، نیروی انسانی آزمایشگاهی و تحقیقاتی است که کار مهم را انجام می‌دهد و باید تعامل میان آزمایشگاه‌ها در حوزه نیروی انسانی پژوهشی و تحقیقاتی بیش‌تر شود.

 

وی از مسئولان شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و معاونت علمی و فناوری ریاست ‌جمهوری برای پیمودن گام‌های ارزشمند در فرهنگ دانش‌بنیان قدردانی کرد و گفت: گام‌های بسیار خوبی برداشته شده است تلاش‌ها و دستاوردهای شبکه آزمایشگاهی بسیار ارزشمند است، به طوری‌ که امیدواریم آینده‌ای روشن را برای کشورمان رقم بزند.

 

کلمات کلیدی : بنیاد علوم کاربردی رازی,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,ارزیابی آزمایشگاه‌ها,سورنا ستاری

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code