نخستین نشست تخصصی کارگروه دستگاه NMR با حضور جمعی از متخصصان آزمایشگاه‌ های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری ‌های راهبردی، اولین نشست کارگروه تخصصی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی در حوزه دستگاه NMR بیست و پنجم آذرماه سال جاری و با هدف به اشتراک‌گذاری تجربه‌ها و دانش‌افزایی در این حوزه، برگزار شد.

 

این گردهمایی، با حضور بیش از 15 نفر از کارشناسان و متخصصین این حوزه در مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی، به صورت مجازی برگزار و ضمن هم‌اندیشی پیرامون دامنه فعالیت و برنامه‌های این کارگروه، برنامه‌های شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و ساختار کارگروه‌های تخصصی برای کارشناسان این حوزه تبیین شد.

 

توسعه توانمندی‌های آزمایشگاهی در حوزه NMR

در ابتدای این نشست زهره فتاح، کارشناس شبکه آزمایشگاهی فناوری ‌های راهبردی، به معرفی دلایل و اهداف ایجاد شبکه آزمایشگاهی، ساز و کارها و برنامه‌های این شبکه و همچنین بیان اهداف شبکه از تشکیل و حمایت از فعالیت کارگروه‌های تخصصی پرداخت و افزود: توسعه توانمندی‌های فعالان آزمایشگاهی مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی و ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده به پژوهشگران و دانشگاهیان از مهم‌ترین اهداف تشکیل کارگروه‌های تخصصی در حوزه تجهیزات گوناگون آزمایشگاهی به شمار می‌رود.

 

در ادامه این نشست، سلمان طاهری، رئیس آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، به جایگاه علمی و اقتصادی خدمات حوزه NMR در دنیا، زمینه‌های جدید و توسعه‌های اخیر، وضعیت دستگاه‌های NMR در ایران و اهمیت و ضرورت ایجاد کارگروه مرتبط در سطح ملی پرداخت و گفت: این کارگروه تخصصی در راستای هم‌گامی متخصصان و فعالان آزمایشگاهی با فناوری ‌های روز و آگاهی از تحولات تازه در حوزه تجهیز آزمایشگاهی NMR می‌تواند نقشی اثربخش ایفا  کند.

 

در بخش بعدی این برنامه، جمعی از  کارشناسان حاضر در نشست، به بیان دیدگاه‌ها، چالش‌ها و پیشنهادات خود در حوزه کارگروه NMR و روند توسعه فعالیت‌های این کارگروه تخصصی پرداختند.

 

کارگروه تخصصی دستگاه NMR، پس از کارگروه‌های تخصصی دستگاهی SEM ،TEM، SPM، آنالیز عنصری، کروماتوگرافی، پرتو ایکس و آنالیز سطح، کارگروه تخصصی استاندارد و کالیبراسیون و کارگروه تخصصی حوزه علوم شناختی، دهمین کارگروه تخصصی شبکه آزمایشگاهی آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است.

 

کارگروه‌های تخصصی بستری برای توسعه توانمندی آزمایشگاهی

کارگروه‌های تخصصی دستگاهی به همت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی، فرصتی را برای به اشتراک‌گذاری تجربه و دانش آزمایشگاهی کارشناسان و متخصصین تجهیزات آزمایشگاهی فراهم کرده است. این کارگروه‌ها بر مبنای حوزه فعالیت یک خانواده از تجهیزات آزمایشگاهی شکل گرفته است. کارشناسان و متخصصین این حوزه‌ها در مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی و همچنین فعالان فناور و سازندگان تجهیزات ایران‌ساخت، تشکیل‌دهندگان این کارگروه‌ها هستند.

 

به اشتراک‌گذاری تجربه‌ها، توانمندی‌ها و دانش آزمایشگاهی در قالب مقالات، کتاب‌ها، آموزش‎های عمومی و تخصصی در زمینه کاربری و همچنین نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی، تدوین استانداردهای کاربردی حوزه فعالیت و مواردی از این دست، از فعالیت های کارگروه‌های تخصصی شبکه آزمایشگاهی است.

 

گفتنی است، جزییات دقیق و اطلاعات مربوط به این کارگروه‌ها و راه‌های ارتباط با کارشناسان در صفحه اختصاصی کارگروه‌های تخصصی در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی در دسترس علاقمندان قرارگرفته است.

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,کارگروه‌های تخصصی,کارگروه‌های تخصصی دستگاهی,NMR

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code