نشست مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری ‌های راهبردی، روز دوشنبه 20 بهمن ماه با حضور بیش از 250 نفر از مدیران به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی، در ابتدای جلسه دکتر رضا اسدی فرد، مدیر شبکه آزمایشگاهی گزارشی در مورد فعالیت های شبکه آزمایشگاهی ارائه داد و به نکات مهم شبکه اشاره کرد.

 

اسدی فرد با اشاره به پوشش شبکه آزمایشگاهی در همه استان های کشور، گفت: «در سال 1399 با وجود شرایط کرونا در کشور تا کنون بیش از 200 مجموعه آزمایشگاهی به شبکه اضافه شده و تعداد کل آزمایشگاه ها به 830 مرکز رسیده است که دسترسی محققین و صنعتگران به خدمات آزمایشگاهی متنوع و گسترده تری را فراهم کرده است. این مجموعه ها با به اشتراک گذاری اطلاعات بیش از 18000 دستگاه و بیش از 10000 آزمون منحصر به فرد، توان آزمایشگاهی را ایجاد کرده اند که حتی در کشورهای توسعه یافته نیز بی نظیر است».

 

وی افزود: «با توجه به طیف گسترده آزمایشگاه ها در شبکه که به شش دسته، مستعد عضویت، آزمایشی، فعال، توانمند، ممتاز و پیشرو تقسیم شده اند، هر آزمایشگاهی در کشور که خدمات آزمایشگاهی ارائه کند در هر مرتبه ای که باشد، می تواند در شبکه آزمایشگاهی عضو شود».

 

در ادامه، اسدی فرد به توسعه پلتفرم جریان دانش در شبکه پرداخت و نیروی انسانی را مهمترین رکن هر آزمایشگاه خواند و گفت: «کارگروه های تخصصی از طریق برگزاری نشست، برگزاری دوره های آموزشی، تدوین استاندارد و غیره یکی از پلتفرم های مهم شبکه برای به اشتراک گذاری دانش کارشناسان است. در حال حاضر، تعداد 15 کارگروه تخصصی و یک گروه فنی متشکل از کارشناسان حوزه های مختلف آزمایشگاهی در شبکه فعال هستند».

 

مدیر شبکه آزمایشگاهی، استانداردسازی آزمایشگاه ها را از اهداف مهم شبکه آزمایشگاهی خواند و افزود: «تا کنون 88 مجموعه آزمایشگاهی اعتبارنامه ISO/IEC17025 را دریافت کرده و 78 آزمایشگاه نیز در حال پیاده سازی این استاندارد هستند».

 

در سال های اخیر، شبکه از طریق تخصیص اعتبار به مشتریان آزمایشگاه ها و حمایت هایی در راستای تکمیل توانمندی آزمایشگاه ها، تعمیر و نگهداری تجهیزات، ارتقای دانش کارشناسان و استاندارد سازی فعالیت ها، سعی دارد به آزمایشگاه کمک کند که خدمات خوبی را از لحاظ کیفی و کمی به مشتریان ارائه کنند.

 

اسدی فرد به توافق شبکه آزمایشگاهی با صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد و گفت: «آزمایشگاه های خصوصی که به واسطه عضویت در شبکه توانسته اند در حوزه خدمات آزمایشگاهی دانش بنیان شوند، می توانند از حمایت های متنوع این صندوق در حوزه ایجاد آزمایشگاه های جدید، توسعه آزمایشگاه و خرید تجهیزات جدید و غیره برخوردار شوند. از طرف دیگر این صندوق منابعی را برای شرکت های دانش بنیان به منظور استفاده از خدمات آزمایشگاه ها نیز در نظر گرفته است».

 

اسدی فرد همچنین، ارزیابی سالانه آزمایشگاه ها را شاخصی برای حفظ کیفیت خدمات آنها ذکر کرد و از آزمایشگاه ها خواست که مشارکت جدی در این امر داشته باشند.

 

در ادامه جلسه، سید امین اسماعیلیان، مدیر عامل شرکت معیار دانش پارس در خصوص مدیریت موثر کارها در سازمان صحبت کرد. اسماعیلیان، انجام کار کمتر، رسیدن به نتایج بیشتر، افزایش عملکرد در محیط کار و کاهش تعلل در سازمان را از نتایج مدیریت موثر کارها در یک سازمان عنوان کرد.

 

اولویت بندی کارها و حذف کارهای با اولیت پایین یا واگذاری آنها، استفاده از روش های خودکارسازی فرایندها، انجام فعالیت ها با تمرکز کامل، اصل گرایی به جای فرع گرایی، کوچک کردن کارها و مدیریت انرژی از عواملی هستند که می توانند به مدیریت موثر کارها در سازمان منجر شوند.

 

در بخش پایانی این برنامه، دکتر اسدی فرد، به سوالات مدیران آزمایشگاه ها پاسخ داد.

 

دریافت فایل: مدیریت موثر کارها در سازمان

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,نشست مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی,دکتر رضا اسدی فرد,معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code