بخش پایش و حفاظت خوردگی شرکت آزمونه فولاد، خدمات آنالیز و مشاوره این حوزه را به پژوهشگران و صنعتگران ارائه می‌دهد.

خوردگی، یکی از پدیده‌های شایع در سازه‌ها و تجهیزاتی است که به صورت مستمر و پیوسته، در معرض عوامل محیطی مخرب قرار دارند. پدیده‌ای که عدم شناسایی و توجه به آن می‌تواند هزینه‌های جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد. روش‌ها و تجهیزات گوناگونی برای ارزیابی دقیق میزان خوردگی، مقایسه نرخ خوردگی و کاهش سرعت آن مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌تواند به حفظ دوام و افزایش طول عمر تجهیزات منجر شود.

 

شرکت دانش‌ بنیان آزمونه فولاد، در بخش پایش خوردگی و آزمون‌های غیر مخرب پیشرفته، خدمات مشاوره، آزمون و آموزش در این حوزه را به پژوهشگران و صنایع ارائه می‌کند.

 

مازیار نادر اصلی، مدیر بخش پایش و حفاظت خوردگی و آزمایش‌های غیر مخرب پیشرفته شرکت دانش‌بنیان آزمونه فولاد بیان کرد: تجهیزات و ساخت‌های صنعتی، ناچارا با پدیده‌هایی چون سایش، خوردگی و عواملی که عمر تجهیزات را کاهش و آن‌ها را به سمت تخریب می‌برند، مواجه خواهند بود. خوردگی و یا کاهش ضخامت موثر تجهیزات، یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در علم و محاسبات مهندسی بوده که ساده ترین آن خوردگی ناشی از شرایط محیطی و یا بارز تر از آن ناشی از سیال و شرایط بهره برداری است.

 

این فعال فناور، درباره روند پایش خوردگی توضیح داد: مهندسین در مرحله نخست به روش‌های مختلف، تجهیزات را از خوردگی محافظت کرده و در مرحله بعدی با پایش مداوم، سرعت و پیشرفت خوردگی را محاسبه و تحت کنترل می گیرند، در گذشته بازرسی و پایش در زمان های مشخصی و در دوران اورهال و تعمیرات انجام می‌شد اما امروزه برای بالا بردن بهره‌وری تولید سعی می‌شود بازرسی حین بهره برداری انجام شود. در این مرحله، بسیاری از روش های آزمایشگاهی غیر مخرب پیشرفته که نسبت به روش‌های متداول از سرعت و دقت بیشتری هم برخوردار هستند مطرح خواهد شد.

 

تجهیزات متنوع و کارآمد در پایش خوردگی

مدیر بخش پایش خوردگی آزمونه فولاد درباره تجهیزات این بخش توضیح داد: دستگاه (PEC) که امکان ارزیابی ضخامت باقیمانده از روی عایق و بدون عایق برداری را مهیا می‌کند. دستگاه بازرسی صوتی به روش PAUT/TOFD/TFM تجهیز دیگری است که در آن امکان بررسی وجود عیوب داخلی را با دقت بسیار بالا و حتی احتمال وجود ترک‌ها در مرحله ابتدایی میکروترک‌ها مثل HIC و HTHA را امکان پذیر می سازد و دستگاه های DCVG/ACVG/PCM که امکان بررسی سلامت پوشش لوله های مدفون و صحت عملکرد سامانه های حفاظت خوردگی  را فراهم می‌آورد از جمله تجهیزات مورد استفاده در این حوزه هستند.

 

نادراصلی، با بیان این‌که امروزه برای ارزیابی کیفیت پوشش خطوط لوله مدفون در خاک، از تجهیزاتی استفاده میشود که از فناوری پیشرفته‌ای برخوردارند، ادامه داد: این تجهیزات با اعمال ولتاژ و جریان به خطوط لوله نقاط نشت جریان را پیدا می کنند. شناخت این ویژگی به صنعتگران کمک می‌کند از وضعیت سلامت پوشش خطوط لوله مطلع شوند و با پیدا کردن عیوب و تعمیر آن ها از خوردگی لوله جلوگیری کنند. در همین راستا شرکت مهندسین مشاور آزمونه فولاد به منظور ارتقای کیفیت و دقت آزمون های خود و ارائه خدمات هر چه بهتر به کارفرمایان در مرحله دوم طرح توسعه و ارتقای کیفیت خدمات خود در بخش آزمایشگاه خوردگی و پایش خوردگی دستگاه‌های PCM/ACVG را مستقر کرده است.

 

پایش و حفاظت تجهیزات از خوردگی با خدمات آزمایشگاهی کارآمد

 

تعامل شبکه ای و افزایش کیفیت خدمات آزمایشگاهی

نادراصلی، با بیان این‌که شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، ضرورت ارتباط و تعامل شبکه‌ای را به صورت بسیار موثر و درخور تحسینی پیش برده است، افزود: امیدواریم با توسعه زیر ساخت ها و بهبود روابط، که جزو زیربنای رسالت های هر گروه و شبکه‌ای به شمار می‌‎رود، موفقیت‌های بیش‌تری حاصل شود و در سطح ملی و بین‌المللی، پیشرفت های روز افزون داشته باشیم.

 

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,خوردگی,معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری,شرکت دانش بنیان

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code