با راه‌اندازی و فعال شدن دستگاه طیف ‌سنجی فوتوالکترون پرتو ایکس (XPS) در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان، زمینه برای توسعه پژوهش‌های کاربردی و بنیادی و ارائه خدمات فناورانه فراهم شد.

دکتر محمد علی اسد اللهی مدیر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان، با اشاره به نصب و راه اندازی دستگاه طیف‌ سنج فوتوالکترون پرتو ایکس (XPS) در دانشگاه اصفهان عنوان کرد: این دستگاه دارای سه بخش است و از بخش کاهش خلاء، تولید اشعه ایکس و آشکارساز تشکیل شده است.

 

وی با اشاره به توانمندی ارائه خدمات آزمایشگاهی به میزان بیش از یک هزار نمونه در سال، گفت: خدمات آزمایشگاهی قابل ارائه با این دستگاه، با پیگیری‌های مستمر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و  وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اکنون در دسترس است و متقاضیان می‌توانند این خدمات را بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی دریافت کنند.

 

دستگاه طیف ‌سنج فوتوالکترون پرتو ایکس دارای فناوری بسیار پیشرفته است و با راه‌اندازی این دستگاه علاوه بر توسعه پژوهش‌های کاربردی و بنیادی و ارائه خدمات فناورانه به جامعه علمی، تحقیقاتی و صنعتی، سالانه از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

 

ارائه خدمات طیف ‌سنجی فوتوالکترون پرتو ایکس (XPS) بر بستر شبکه آزمایشگاهی

 

این دستگاه کاربردهای فراوانی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به  شناسایی و تعیین مقدار عناصر روی سطح (فاصله ۱۰ نانومتر) برای تمامی سطوح به جز هیدروژن و هلیم، شناسایی فرمول تجربی، شناسایی حالت شیمیایی و الکترونی هر عنصر روی سطح، شناسایی ناخالصی‌های روی سطح، پروفایل‌های ترکیبی توزیع عنصری در فیلم‌های (لایه‌های) نازک و آنالیز ترکیب نمونه‌ها، هنگامی که باید از تأثیرات مخرب تکنیک های اشعه الکترونی، پرهیز شود، اشاره کرد.

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری,تجهیزات آزمایشگاهی,دانشگاه اصفهان ‏

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code