آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، یکی از مجموعه‌های توانمند آزمایشگاهی است که خدمات متنوعی را در حوزه‌هایی چون سلولی و مولکولی و گیاهان دارویی ارائه می‌دهد.

عاطفه رستمی مدیر آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با اشاره به خدمات متنوع آزمایشگاهی قابل ارائه در این دانشگاه گفت: آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 99 عضو شبکه آزمایشگاهی شده است و این مجموعه آزمایشگاهی در حوزه‌های مختلفی مانند سلولی و مولکولی، گیاهان دارویی، حیوانات آزمایشگاهی، زیستی و دارویی خدمات گسترده‌ای را به دانشجویان و پژوهشگران ارائه می‌دهد.

 

وی با اشاره به فعالیت آزمایشگاه کشت سلول عنوان کرد: این آزمایشگاه با دارا بودن تجهیزات مرتبط با کشت سلول از جمله هود، تانک ازت، انکوباتور، سانتریفیوژ و غیره، امکان کشت و نگهداری سلول را فراهم می‌کند. همچنین در آزمایشگاه سلولی و مولکولی نیز امکان تست‌های متنوع سلولی و مولکولی مانند MTT، Colony، PCR ، Real time PCR و غیره برای ارزیابی اثر یک مداخله بر سلول قابل انجام است.

 

این فعال حوزه پژوهش با اشاره به فعالیت آزمایشگاه گیاهان دارویی عنوان کرد، این آزمایشگاه در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی فعالیت می کند که مجهز به تجهیزات مرتبط با عصاره گیری گیاهان از جمله روتاری، کلونجر، سوکسله، فریزر درایر و سایر تجهیزات است.

 

توسعه پژوهش‌ و آزمایش های حوزه زیستی و گیاهان دارویی

 

رستمی همچنین از فعالیت‌ها و تجهیزات آزمایشگاه آنالیز دستگاهی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت و ادامه داد: یکی از بهترین و پرکاربردترین آزمایشگاه تحقیقاتی مجموعه، آزمایشگاه آنالیز دستگاهی است که با دارا بودن دستگاه های HPLC، GC، GC-mass ، دستگاه جذب اتمی، کوره الکتریکی و غی رهکار آنالیز نمونه های مختلف را انجام می دهد.

 

مدیر آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه سبزوار به فعالیت خانه حیوانات دانشگاه و به خدمت گرفتن دستاوردهای آن برای توسعه پژوهش‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر پرورش موش های سوری و رت در مجموعه انجام می شود. قرار گیری خانه حیوانات دانشگاه در کنار آزمایشگاه فیزیولوژی شرایط خوبی را برای انجام مطالعات مختلف حیوانی فراهم کرده است. توسعه حوزه فعالیت‌های خانه حیوانات دانشگاه و فراهم کردن شرایط پرورش و فروش انواع دیگر حیوانات آزمایشگاهی و برگزاری کارگاه های آموزشی از اولویت های توسعه این مرکز در سال جاری است.

 

رستمی همچنین با اشاره به فعالیت‌های آزمایشگاه کوهورت، عنوان کرد: این آزمایشگاه در دوره های مختلف اقدام جمع آوری نمونه های خون، مو و ناخن در کنار اطلاعات کامل افراد (شرایط تغذیه، شغل، محل زندگی، سابقه بیماری و ...) از نقاط مختلف شهرستان سبزوار می کند. در آزمایشگاه جامع تحقیقات، امکان دسترسی به داده های مرکز کوهورت دانشگاه برای پژوهشگران فراهم شده است. این اطلاعات می تواند در پروژه های تحقیقاتی مرتبط مورد استفاده قرار گیرد.

 

توسعه پژوهش‌ و آزمایش های حوزه زیستی و گیاهان دارویی

 

وی با بیان این‌که فعالیت آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی سبزوار محدود به دانشجویان و اساتید دانشگاه نمی شود و امکان همکاری با سایر دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و مراکز صنعتی وجود دارد، عنوان کرد: هم اکنون نیز همکاری های دوجانبه با دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار و دانشگاه حکیم سبزواری برای مدیریت پروژه ها و پایان نامه های دانشجویی وجود دارد.

 

رستمی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی، عنوان کرد: آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با تکیه بر تجهیزات و تجربه کارشناسان مجموعه اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی مجازی و حضوری می کند. هدف از این کارگاه ها ارائه آموزش های مناسب به افراد علاقه مند و هم چنین معرفی توانمندی های دانشگاه است.

 

وی با تاکید بر این‌که شکل گیری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی نقش قابل توجهی در ارائه گسترده خدمات و توسعه فعالیت‌های آزمایشگاهی و پژوهشگاهی داشته است، عنوان کرد: ارائه بهتر و کامل تر خدمات نیازمند آشنایی کامل افراد با حوزه فعالیت مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی مختلف است که شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در این زمینه خوب عمل کرده است. 

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,گیاهان دارویی,زیست فناوری,معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code