یکی از رابطین برتر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، به تاثیر برقرای ارتباط سازنده با شبکه به منظور ارتقای آزمایشگاه‌ها پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، رابطین مراکز، بخش مهم و اثربخش در زیست‌بوم شبکه آزمایشگاهی‌ فناوری‌های راهبردی هستند که نقشی اجتناب‌ناپذیر را در توسعه همکاری بین مراکز، متقاضیان خدمات آزمایشگاهی و شبکه ایفا می‌کنند. در همین راستا و با هدف تشویق، ترغیب و ارتقای توانمندی‌های رابطین، شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی هر ساله عملکرد رابطین مراکز عضو را بر اساس ارزیابی‌های دقیق بررسی کرده و برگزیدگان را معرفی می‌کند. بر همین اساس و در تازه‌ترین ارزیابی رابطین آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و بر اساس عملکرد این رابطین در سال 1401، تعداد 20 رابط فعال و توانمند مورد تقدیر شبکه آزمایشگاهی قرار گرفتند. با هدف بیان تجربیات و معرفی این رابطان، پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی گفت‌وگوهایی را به این افراد اختصاص داده است که در ادامه، به گفت و گو با محمد یزدی رابط مرکز تحقیقات علوم و مهندسی مواد که در ارزیابی اخیر رتبه دهم رابطین برگزیده شبکه آزمایشگاهی را کسب کرده است می‌پردازیم.

 

محمد یزدی، دانش‌آموخته رشته متالورژی در مقطع کارشناسی و رشته شناسایی و انتخاب مواد مهندسی در مقطع کارشناسی ارشد به معرفی مرکز تحقیقات علوم و مهندسی مواد پرداخت و بیان کرد: خدمات آزمایشگاه در حوزه مهندسی و علم مواد می باشد و مهمترین مشتری های‌آزمایشگاه، صنایع، شرکت های دانش بنیان و دانشگاهیان هستند. مهمترین ویژگی آزمایشگاه پرورش و نیروی متخصص است.

 

این فعال حوزه آزمایشگاهی ادامه داد: هدف اصلی این مرکز ارائه گزارشات معتبر، دقیق و صحیح به صنایع، مجموعه‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها است که در سایه الطاف الهی به این مهم دست یافته است. مرکز تحقیقات علوم و مهندسی مواد دارای استاندارد 17025 و ممیزی مستمر مجموعه آزمایشگاه‌ها توسط مرکز ملی تایید صلاحیت ایران بوده و عضو ممتاز شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است.

 

رابط مرکز تحقیقات علوم و مهندسی مواد، با اشاره به قابلیت ارائه طیف گسترده‌ای از خدمات و آزمون‌های آزمایشگاهی با تکیه بر تجهیزات تخصصی عنوان کرد: این مرکز برای اولین بار در ایران با توجه به نیاز مجموعه‌های مختلف صنعتی مبادرت به افزودن آزمون های TEM(آماده سازی نمونه بالک به صورت انحصاری در ایران)، SEM، خوردگی (مرز دانه ای و امپدانس) و کشش/فشار گرم در اسکوپ استاندارد 17025 کرده است.

 

یزدی به ارائه خدمات این مرکز در دوره همه‌گیری کرونا اشاره کرد و گفت: در دوره فراگیری کرونا و عدم امکان حضور پژوهشگران برای اجرای آزمون SEM، با پیگیری کارشناسان، مرکزSEM آنلاین راه‌اندازی شد، به این صورت که پژوهشگر از هر نقطه از جهان در زمان اجرای تست می‌تواند نمونه خود را به صورت زنده مشاهده و دستور تصویربرداری را بدهد.

 

این فعال حوزه فناوری و پژوهش، با تاکید بر اینکه شکل‌گیری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی نقش قابل توجهی در ارائه گسترده خدمات و توسعه فعالیت‌های آزمایشگاهی و پژوهشگاهی داشته است گفت: تشکیل چنین شبکه‌ای از تجهیزات و آزمایشگاه‌های کل کشور، به منظور تجمیع تمام امکانات جهت پیشبرد اهداف علمی بسیار موثر بود است. علاوه بر این وجود شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی نقاط ضعف و قوت آزمایشگاه‌های کشور را مشخص و آمار دقیقی را در اختیار سیاست‌گذاران قرار داده است بنابراین می‌توان یکی از مهمترین عوامل تاثیر¬گذار در جهش علمی کشور مخصوصا در حوزه نانو را تشکیل و گسترش این شبکه دانست.

 

 

یزدی هدفمند کردن بودجه اختصاص داده شده به پژوهش در کشور را مزیت دیگر شبکه آزمایشگاهی دانست و گفت: این شبکه به خوبی در جهت افزایش خدمات آزمایشگاهی گام برداشته و توانسته است با ایجاد رابطه فنی با کارشناسان، برخی از مشکلات فنی و تجهیزاتی موجود در کشور را مرتفع کند.

 

وی، ضمن اشاره به این موضوع که تاثیر مهم نتایج دقیق و صحیح آزمون در تحقیقات، تولید و بهینه‌سازی صنایع مورد بی‌توجهی قرار گرفته است مطرح کرد: یکی از مهم‌ترین تکه‌های پازل پیشرفت علمی و صنعتی در ایران عدم توجه به نقش آزمایشگاه‌ها و نتایج ارائه شده توسط آن‌ها می‌باشد به گونه‌ای که عدم وجود آزمایشگاه‌های مرجع در کشور احساس می‌شود.

 

یزدی افزود: یکی از مأموریت‌های شبکه می‌تواند ایجاد چنین آزمایشگاه‌های مرجعی در سطح کشور باشد تا نتایج خروجی از آن‌ها بتواند با اطمینان به عنوان مرجع تصمیم‌گیری و قضاوت علمی در کشور قرار گیرد.

 

وی در خصوص مهم‌ترین ویژگی‌های یک رابط آزمایشگاهی توانمند اظهار کرد: توانایی برقراری ارتباط سازنده با شبکه و معرفی مناسب مجموعه و استفاده حداکثری از تسهیلات شبکه جهت ارتقای آزمایشگاه از ویژگی‌های بارز یک رابط آزمایشگاهی توانمند است.

مرکز تحقیقات علوم و مهندسی مواد در استان قم استقرار دارد و خدمات خود را بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوریهای راهبردی به مخاطبان سراسر کشور ارائه میکند.

 

فهرست خدمات، تجهیزات و روش آزمونهای این آزمایشگاه در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوریهای راهبردی قابل مشاهده است.

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code