رابط برگزیده سال 1401 شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی از آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان، از ضرورت‌های نقش آفرینی اثربخش رابطین آزمایشگاهی در پیوند میان خدمات آزمایشگاهی و نیاز پژوهشگران گفت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، پیوند میان توانمندی‌ها، فعالیت‌ها و سازوکارهای اداری میان یک مجموعه آزمایشگاهی با اعضای باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی از مسیر رابطین آزمایشگاهی عبور می‌کند و عملکرد آنان، تاثیری مستقیم و شگرف در ارائه هرچه بهتر خدمات آزمایشگاهی به مخاطبان دارد.

در همین راستا و با هدف تشویق، ترغیب و ارتقای توانمندی‌های رابطین، شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی هر ساله عملکرد رابطین مراکز عضو را بر اساس ارزیابی‌های دقیق بررسی کرده و برگزیدگان را معرفی می‌کند. بر همین اساس و در تازه‌ترین ارزیابی رابطین آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و بر اساس عملکرد این رابطین در سال 1401، تعداد 20 رابط فعال و توانمند مورد تقدیر شبکه آزمایشگاهی قرار گرفتند.

با هدف بیان تجربیات و معرفی این رابطین، پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی گفت‌وگوهایی را با این افراد ترتیب داده است که در ادامه، به گفت و گو با خانم دریاناز فرهمند بروجنی رابط آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان که در ارزیابی اخیر رتبه پانزدهم رابطین برگزیده شبکه آزمایشگاهی را کسب کرده است، می پردازیم.

 

 

 

 

 

 

 

دریاناز فرهمند بروجنی رابط و کارشناس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان بیان کرد: فارغ التحصیل کارشناسی ارشد زیست شناسی هستم و  در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان که از آزمایشگاه های توانمند شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است مشغول به کار هستم؛ این مرکز، فعالیت خود را سال 1382 آغاز کرده و در زمینه‌های گوناگون علوم پایه و مهندسی، به مخاطبانش خدمت آزمایشگاهی ارائه می‌دهد.

این فعال حوزه آزمایش و پژوهش، درباره گستره فعالیت آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان توضیح داد: دامنه پوشش این آزمایشگاه  مانند سایر آزمایشگاه های عضو شبکه، خدماتی است و در حوزه های علوم، فنی مهندسی، کشاورزی و محیط زیست و فناوری‌های نانو فعالیت دارد و علاوه بر مراکز آزمایشگاهی زیرمجموعه،  به ارائه خدمات پژوهشی به اعضای هیأت‌علمی، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ اصفهان و همچنین محققین و صنعتگران کشور می‌پردازد.

 

 

 

فرهمند ادامه داد:  از ویژگی های مهم این مرکز می توان  به  تجمیع دستگاه‌های کلان آزمایشگاهی دانشگاه در قالب آزمایشگاه مرکزی برای ارتقای کیفیت و تنوع ارائه خدمات به مشتریان، استفاده از امکانات و دستگاه‌های موجود برای تمامی محققین و پژوهشگران ضمن افزایش آموخته‌ها و پرورش مهارت‌های کاری در حوزه کار با تجهیزات آزمایشگاهی، اشاره کرد.

 

 

رابط آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان و شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، مهم‌ترین ویژگی‌های یک رابط آزمایشگاهی موفق و توانمند را برشمرد و گفت: از مهم ترین ویژگی های یک فرد در جایگاه کاری بنده به عنوان رابط شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی می توان به  داشتن  نگاه ارزشی به کار ، دقت در انجام کارهای محوله ، حسن اخلاق، گشاده رو و مهربان بودن، صبوری در برخورد با مشتریان اشاره کرد.

 

وی، انضباط بخشیدن به فرآیند فردی و کاری در کنار سخت‌کوشی و تعهد را ازدیگر ویژگی‌های کار در آزمایشگاه دانست و گفت: مسئولیت‌پذیری، تسلط کامل به قوانین و دستورالعمل های اجرایی، برنامه ریزی و الویت بندی کارها، برقراری ارتباط خوب با دیگران جزو جدانشدنی این کار هستند.

 

ضرورت ایجاد فضای تعامل سازنده میان آزمایشگاه و مخاطبان خدمات آزمایشگاهی

 

فرهمند با تأکید بر این‌که تعامل سازنده و برقراری ارتباط مؤثر، نقش مهمی را در ایجاد یک تجربه مفید و سازنده برای مخاطبان خدمات آزمایشگاهی ایفا می‌کند، ادامه داد: یک رابط توانمند و کارآمد باید با درک کامل از نیازهای مجموعه آزمایشگاهی و شبکه آزمایشگاهی به این خواست‌ها پاسخی  مناسب بدهد. یکی از ویژگی‌های مهم رابط شبکه بودن، میزان تسلط و درک ماهیت فعالیت مجموعه‌ای است که در آن فعالیت دارد، چرا که وقتی از فناوری همیشه در حال تغییر حوزه کاری و رقابتی خود مطلع باشد، می‌تواند دیدگاهی تازه به مشتریان ارائه دهد و از اتلاف وقت و هزینه ها جلوگیری کند.

 

 

این فعال آزمایشگاهی بیان کرد: همیشه بر این اعتقاد داشته و تلاش کردم که در جایگاهی که توفیقی شده و مسئولیت آن را عهده دار شده ام، رضایت مشتری را در نظر بگیرم و با صبوری به ابهام‌ها و پرسش‌های مخاطبان توجه کرده و بهترین راهنما برای آن‌ها در مسیر ثبت و انجام  درخواست آزمونی از مرکز آزمایشگاهی خود باشم تا در کمترین زمان ممکن به نتیجه برسند.

رابط شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان، درباره تعامل با شبکه آزمایشگاهی و فعالیت‌هایش بیان کرد: با توجه به اهمیت ارتباط بین رابطین شبکه آزمایشگاهی با دبیرخانه شبکه به صورت مستمر بنده وظایفی  دارم که گاها بصورت روزانه  یا فصلی ست و از میان آنها می توانم به تلاش درراستای  اهداف توسعه‌ای شبکه آزمایشگاهی، اجرای دستورالعمل‌های شبکه، پیگیری و ارسال نامه های اداری بین آزمایشگاه مرکزی و شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی و نیز پیگیری برای ثبت اطلاعات تجهیزات و آزمون های جدید آزمایشگاه درپرتال شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی اشاره کنم.

 

فرهمند ، به اطلاع رسانی در خصوص طرح های تخفیفی اعتباری جدید آزمایشگاهی و ثبت اطلاعات خدمت مشتریان آزمایشگاه درسایت شبکه بطور روزانه به عنوان دیگر وظایفش در سمت رابط آزمایشگاهی اشاره کرد و گفت: تهیه گزارش‌های مالی  آزمایشگاه به‌صورت فصلی، هماهنگی لازم برای شرکت کارشناسان آزمایشگاه در دوره های آموزشی ارائه شده  و ایجاد زمینه حضور کارشناسان آزمایشگاه در نشست ها و کارگروه‌های تخصصی شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی، از دیگر وظایفی است که عهده‌دار آن‌ها هستم.

 

نقش اثربخش آزمایشگاه‌ها و شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در پژوهش‌های کارآمد

 

وی با تأکید بر این که پایه و اساس پیشرفت و دستیابی به فناور ی های جدید،  انجام پژوهش های کاربردی،  منظم و دارای برنامه است که دسترسی محققان به تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته و استاندارد را می طلبد، افزود: وجود شبکه ی جامع از توانمندی های آزمایشگاهی کشور در قالب شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، زمینه‌های که می توان  تأثیر قابل توجه آن را  بر کیفیت و کمیت خدمات آزمایشگاهی و همچنین افزایش رضایمندی مشتریان از آزمایشگاه ها به وضوح مشاهده کرد.

فرهمند ، درباره نقش آزمایشگاه‌ها در ارتقای پژوهش‌ها توضیح داد: می دانیم که  هیچ فناوری بدون طی مراحل آزمایشگاهی توسعه پیدا نخواهد کرد و بدون تردید، آزمایشگاه به عنوان یکی از نیازهای ضروری توسعه علم و فناوری در کشور برای دسترسی محققان و نخبگان علمی با تکیه سرمایه انسانی متخصص در کنار تجهیزات پیشرفته، یکی از مهمترین نقش‌ها را در فرآیند پیشرفت و هموار سازی مسیر پژوهش ایفا می‌کند.

 

آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان خدمات خود را بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوریهای راهبردی به مخاطبان سراسر کشور ارائه می کند. فهرست خدمات، تجهیزات و روش آزمونهای این آزمایشگاه در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوریهای راهبردی قابل مشاهده است.

 

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code