آزمایشگاه سنجش ترمینال‌های سیار دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی از اعضای شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، برای اولین بار در کشور اقدام به راه‌اندازی آزمایش اندازه‌گیری بازده تشعشعی آنتن کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، همه دستگاه‌های الکتریکی و الکترونیکی، پتانسیل انتشار میدان‌های الکترومغناطیسی را دارند.دستگاه‌هایی که در زندگی روزمره استفاده می‌شوند، همگی تداخل الکترومغناطیسی ایجاد می‌کنند یا می‌توانند در اثر تداخل ایجاد شده توسط دستگاه دیگری آسیب ببینند.

 

برای اطمینان از عملکرد صحیح دستگاه‌ها، آزمایش سازگاری الکترومغناطیسی روی تجهیزات تحت آزمایش اعمال می‌شود تا تشعشعات الکترومغناطیسی یا مصونیت دستگاه در محیطی که دارای امواج الکترومغناطیسی است، سنجیده شود.

 

از طرفی دیگر بازدهی تشعشعی و بازدهی کلی دو پارامتر بسیار مهم برای بیان عملکرد آنتن و میزان تلفات هستند.

 

 

ازین رو طراحان آنتن علاقمند به دانستن نتایج آزمون‌های بازدهی تشعشعی و بازدهی کلی به منظور بهینه‌سازی و بررسی صحت عملکرد طراحی‌شان می‌باشند.

 

اتاق بازتابی به عنوان یک روش بهینه و کارآمد در اندازه‌گیری و انجام آزمون‌های فوق معرفی شده است که وسیله‌ای جایگزین برای انجام یک طیف گسترده از کاربرد‌ها و آزمایش‌ها در حوزه الکترومغناطیسی می‌باشد. به دلیل ایجاد شدت میدان بسیار بالا که درون یک اتاق بازتاب ایجاد می‌شود، این اتاق‌ها امکانات آزمایشی منحصر به فرد را ارائه می‌دهند.

 

 

در سایه الطاف الهی و با پشتکار و تلاش مدیریت محترم و کارمندان آزمایشگاه سنجش ترمینال‌های سیار دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی این آزمون با استفاده از دستگاه چمبر انعکاسی برای اولین بار در ایران بر اساس استاندارد مرجع IEEE Std149، دقت تقریبی اندازه‌گیری آن بهتر از dB 0.2 و حداکثر ابعاد تحت تست 40سانتی متر مکعب و حداکثر وزن 2 کیلوگرم انجام می‌شود.

 

از مهم‌ترین مزایای این تست می‌توان به استفاده از بهترین روش اندازه‌گیری بازدهی آنتن در مقایسه با سایر روش‌ها از نظر سرعت و دقت، ایزوله بودن به طور کامل نسبت به محیط بیرون از لحاظ الکتریکی، دسترسی آسان به فضای داخلی، شامل شدن محدوده فرکانسی معمول در سیستم‌های مخابراتی، تولید آسان میدان‌هایی با دامنه بالا و هزینه پایین‌تر نسبت به سایر اتاق‌ها اشاره کرد.

آزمایشگاه سنجش ترمینال‌های سیار دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با هدف تست و کیفیت‌سنجی ترمینال‌های مورد استفاده در شبکه‌های ارتباط سیار تاسیس شده است.

 

با این وجود با تجهیز آزمایشگاه به دستگاه‌های دیگری چون پروب‌های اندازه‌گیری میدان، تحلیل‌گرهای شبکه و طیف و مولد سیگنال سایر فعالیت‌های پژوهشی و خدمات اندازه‌گیری نیز در این مجموعه فناور انجام می‌شود.

 

تیم آزمایشگاه همزمان پروژه‌های پژوهشی و خدمات اندازه‌گیری مختلفی را برای صنعت کشور انجام می‌دهد.آزمایشگاه سنجش ترمینال‌های سیار دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در استان تهران استقرار دارد و خدمات خود را بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، به مخاطبان سراسر کشور ارائه می‌کند.

 

فهرست خدمات، تجهیزات و روش آزمون‌های این مجموعه آموزشی و آزمایشگاهی در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل مشاهده است.

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code