شرکت بنیاد علوم کاربردی رازی از مجموعه‌های فناور شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، خدمات آزمایشگاهی را در زمینه‌های فلزات و آلیاژها، پلیمر، خواص فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی مواد، خوردگی فلزات و ارزیابی‌های غیر مخرب ارائه می‌کند.

به گزارش خبری پایگاه شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، ستار نصیری زنوز مدیرعامل بنیاد علوم کاربردی رازی ضمن اشاره به فعالیت‌ اصلی این مجموعه در حوزه ارائه خدمات آزمایشگاهی و پژوهشی در زمینه مهندسی مواد بیان کرد: این بنیاد تمامی تجهیزات و امکانات معمول آزمایشگاهی در این حوزه که شامل انواع تجهیزات ثابت و پرتابل متالوگرافی، سختی‌سنجی و آنالیز شیمیایی می باشد را در کنار انواع تجهیزات آزمون‌های مکانیکی کشش، ضربه، خمش، فشار، خستگی، خزش در دماهای مختلف، انواع آزمون‌های خوردگی، آزمون‌های آنالیز شیمیایی و مکانیکی مرتبط با مواد پلیمری، انواع تجهیزات پیشرفته شامل میکروسکپ های الکترونی و انواع آزمون‌‌های غیرمخرب و خوردگی گردآوری کرده است.

 

وی افزود: به واسطه نیروهای متخصص بخش بررسی علل تخریب و تخمین عمر باقیمانده قطعات فلزی و غیر فلزی نیز در این مجموعه وجود دارد و از مهم‌ترین بخش‌های آن به شمار می‌رود.

 

 

این فعال حوزه پژوهش با بیان این‌که زمینه اشتغال و توسعه پژوهش‌ها در این فضای فناور فراهم شده است عنوان کرد: بنیاد علوم کاربردی رازی به واسطه نوع و ماهیت فعالیت پژوهشی و تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی خود لزوما نیروی انسانی مورد نیاز خود را از فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی انتخاب کرده که علاوه بر ایجاد اشتغال تخصصی در داخل سازمان، موجب ایجاد فضاهای صنعتی با فناوری‌ بالا در شرکت‌های طرف قرارداد خود شده است و بالطبع زمینه‌های اشتغال تخصصی در آن‌ها را نیز فراهم آورده است.

 

 

مدیرعامل بنیاد علوم کاربردی رازی، ارائه خدمات علمی را از دیگر فعالیت‌های این شرکت دانست و گفت: خدمات بازرسی فنی شامل بازرسی تجهیزات صنعتی، واحدهای تولیدی، کنترل خوردگی و حفاظت کاتدی، شبیه‌سازی و طراحی فرایند تولید قطعات ریخته‌گری، بررسی علل تخریب و تخمین عمر باقیمانده قطعات صنعتی و  مشاوره فنی و صنعتی از جمله خدمات پژوهشی این مجموعه است.

 

وی افزود: از دیگر فعالیت‌های این بیناد تولید نمونه‌های مرجع و کالیبراسیون است که شامل نمونه‌های استاندارد کوانتومتری، نمونه‌های کالیبراسیون سختی، نمونه‌های محلول شیمی و نمونه‌های مرجع دستگاه کشش و ضربه می‌باشد.

 

 

این فعال حوزه پژوهش، دامنه ارائه خدمات به متقاضیان را بر اساس تنوع تجهیزات، بسیار وسیع دانست و توضیح داد: این مجموعه آزمایشگاهی در پروژه‌های متعددی همکاری داشته و خدمات ارائه داده است؛ شناسایی معادن ایران در قالب قرارداد آنالیز 30هزار نمونه معدنی در سال‌های 1401 و 1402، ارزیابی خط انتقال گاز ترش مجتمع گاز پارس جنوبی برای ارزیابی خسارت خوردگی و خواص متالورژیکی و بررسی علل تخریب لوله‌های اواپراتور دی اریتور بویلرهای نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم، تخمین عمر باقیمانده لوله‌های کوره شرکت پالایش گاز سرخون و قشم بر اساس تغییرات ساختاری و معیار های استاندارد، بررسی علل خوردگی ورق‌های کف مخازن شرکت فراورش بندر امام و بررسی علل تخریب قطعات خودرو و پیشنهاد جهت اصلاح فرایند تولید تنها بخشی از پروژه‌های انجام شده توسط بنیاد علوم کاربردی رازی است.

 

 

نصیری زنوز، در خصوص برگزاری دوره‌های آموزشی گفت: این مرکز دوره‌های مختلف آموزشی را در زمینه استاندارد و در راستای ارتقای کنترل کیفیت شرکت‌های مختلف برای پژوهشکده استاندارد برگزار می‌کند.

این فعال حوزه آزمایشگاهی، عملی و کاربردی کردن نتایج فعالیت‌های پژوهشی  را بسیار مهم دانست و ابراز کرد: اصولا مشکل اصلی در کلیه فعالیت‌های پژوهشی، پیاده کردن نتایج این فعالیت‌ها در عمل است. این بنیاد به منظور یاری رساندن در جهت نیل به این هدف پیشنهاد انجام پروژه‌های مهندسی معکوس را همواره به مشتریان خود ارائه کرده و در صورت موافقت طرفین، با عقد قراردادهای مهندسی معکوس و با استفاده از نتایج آزمایشگاهی و تحلیل آن‌ها در کنار واحدهای تحقیق و توسعه، نمونه‌های اولیه تولید و به تدریج وارد خطوط تولید انبوه واحدهای تولیدی شده و بدین ترتیب نتایج حاصل از ماه‌ها پژوهش و آزمایش‌های مختلف و فعالیت‌های فنی و مهندسی تبدیل به محصول نهایی می‌شوند.

 

 

مدیر عامل این مجتمع آزمایشگاهی، از تاسیس یک آزمایشگاه مواد معدنی در استان هرمزگان خبر داد و گفت: از همکاری با شرکت‌های دیگر در تاسیس دفاتر خدمات فنی مهندسی و آزمایشگاهی در کشور های همسایه نیز استقبال می‌‌شود.

 

بنیاد علوم کاربردی رازی که از سال 1393 به عضویت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در آمده است در استان تهران استقرار دارد و خدمات خود را بر بستر شبکه آزمایشگاهی به مخاطبان سراسر کشور ارائه می‌کند.

 

فهرست خدمات ، تجهیزات و روش آزمون‌های این مجموعه آموزشی و آزمایشگاهی در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل مشاهده است.

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code