آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز از مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است که خدمات تخصصی آزمایشگاهی را در حوزه تصویربرداری به محققان ارائه می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، سالار شبان سرپرست و مدیر واحد CRM آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز با اشاره به فعالیت‌ها و خدمات آزمایشگاهی این مجموعه بیان کرد: آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز با هدف توسعه همگرا در دانش نقشه برداری مغز در سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرد و تا کنون در این حوزه مشغول ارائه خدمات به محققین و پژوهشگران سراسر کشور است.

 

وی با اشاره به ارائه خدمات تخصصی آزمایشگاهی و پژوهشی عنوان کرد: آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز موفق به اشتغال‌زایی در رشته های تخصصی مهندسی پزشکی، فیزیک پزشکی، تصویربرداری پزشکی، فیزیک و همچنین رشته هایی نظیر انواع گرایش های مدیریت، حسابداری، جامعه شناسی، مهندسی صنایع و... شده است.

 

شبان، با اشاره به خدمات آزمایشگاهی قابل ارائه به محققان و دانشگاهیان در آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز گفت:  شامل دستگاه ام آر آی 3 تسلای زیمنس، شبیه ساز ام آر آی، انواع EEG های 16 تا 128 کاناله بصورت معمولی و وایرلس، تحریک مغزی TMS و TES، واقعیت مجازی، ردیاب چشمی، تست های ارزیابی و توان‌بخشی شناختی، fNIRS، سرور محاسبات سریع، طراحی تسک، پردازش تصاویر اخذ شده در ام آر آی، EMG و پردازش انواع سیگنال های مغزی است.

 

 

این فعال حوزه پژوهش و آزمایشگاهی بیان کرد: به دلیل ماهیت کار آزمایشگاه، تمام نمونه‌های آزمایشگاه انسانی و یا حیوانی هستند و روند انجام آزمایشات و تصویربرداری ها و اخذ سیگنال ها با حضور خود پژوهشگر در آزمایشگاه انجام می‌پذیرد.

 

نمونه های انسانی میتوانند بیمار یا سالم باشند و نمونه های غیر انسانی نیز قبل از تصویربرداری توسط خود پژوهشگر در اتاق آماده سازی آزمایشگاه بیهوش می‌شوند. نتایج نیز در همان روز بصورت فیزیکی تحویل پژوهشگر می‌شود.

 

وی با بیان این‌که تمامی پروژه‌های تحقیقاتی نیز دارای کد اخلاق هستند، ادامه داد: خدماتی نظیر آنالیز تصاویر و سیگنال، دیگر نیازی به حضور فیزیکی پژوهشگر در آزمایشگاه ندارند و پژوهشگر می‌تواند بصورت غیر حضوری نتایج آنالیز خود را تحویل بگیرد. همچنین پژوهشگر می‌تواند پس از اخذ تصاویر یا سیگنال‌ها، آنالیز خود را نیز در آزمایشگاه انجام دهد. اما به دلیل ماهیت کاری، الزامی بر انجام آنالیز ما به ازای هر پروژه وجود ندارد و پس از ثبت داده، محقق می‌تواند صرفا داده های خام خود را از آزمایشگاه تحویل بگیرد.

 

 

سرپرست آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز عنوان کرد: تمامی طرح های انجام شده در آزمایشگاه از ابتدای تاسیس تا کنون، طرح های تحقیقاتی دانشگاهی و پایان نامه های مقاطع مختلف بوده اند. آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از ابتدای تاسیس تا کنون به بیش از 70 دانشگاه در سراسر ایران خدمات و تجهیزات ارائه داده است.

 

شبان، به برخی از پروژ‌ه‌های تحقیقاتی این آزمایشگاه اشاره کرد و افزود: از مهم‌ترین این پژوهش‌ها می‌توان به بررسی میزان فعالیت ساختارهای مغزی مرتبط با مهارت های هر یک از هوش های چندگانه، تدوین بسته بازتوانی شناختی رایانه‌ای و اثربخشی آن بر علائم افسردگی اساسی و محاسبه پارامترهای متابولیکی مغز جهت تشخیص کانون صرع با استفاده از تصویربرداری وزن پرفیوژن و پذیرفتاری مغناطیسی اشاره کرد.

 

 

این فعال حوزه پژوهش عنوان کرد: آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز از سال 1397 همکاری آزمایشگاه با شبکه آزمایشگاهی قوت بخشیده شد و تا کنون ادامه دارد. همچنین حمایت‌ها و اعتبارات شبکه آزمایشگاهی تاثیر بسزایی در افزایش رضایت مشتریان آزمایشگاه و پژوهشگران داشته است. امید است با افزایش همکاری ها، کماکان با قدرت بیشتر به ارائه خدمات در حوزه نقشه برداری مغز ادامه دهیم.

 

وی با بیان این‌که خدمات آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز صرفا ارائه خدمات پژوهشی و ارائه تجهیزات نبوده و آزمایشگاه در بحث ارائه خدمات آموزشی تخصصی حوزه نقشه برداری مغز فعالیت دارد، افزود: استادان دوره‌ها، عموما از اعضای هیئت علمی تراز اول و عالی رتبه دانشگاه ها هستند و آزمایشگاه از ابتدای تاسیس تاکنون بیش از 750 رویداد مختلف در قالب کارگاه، دوره مهارت‌آموزی، سمینار، وبینار، سمپوزیوم، کنگره و... برگزار کرده است که 16هزار مخاطب از این دوره‌ها بهره‌ برده‌اند. ثبت‌نام دوره‌ها از طریق سایت آزمایشگاه به نشانی nbml.ir صورت می‌پذیرد و دوره‌ها معمولاً در تمام حوزه های مرتبط با نقشه برداری مغز و علوم شناختی هستند.

 

 

این فعال حوزه پژوهش عنوان کرد: با پیشرفت علم و پیشرفت روش های تحقیق، احساس نیاز به خدمات آزمایشگاهی اینچنینی بیش از پیش حس می شود. آزمایشگاه هایی مانند آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز این امکان را به پژوهشگر می‌دهند تا در فضای تخصصی، امن، علمی و پیشرفته آزمایشات و تحقیقات خود را انجام دهند. همچنین جدا سازی فضای پژوهشی از فضای کلینیکی و درمانی می‌تواند نقش بسزایی در نتایج تحقیقات داشته باشد.

 

گفتنی است، آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز در استان تهران استقرار دارد و خدمات خود را بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، به مخاطبان سراسر کشور ارائه می‌کند.

 

فهرست خدمات، تجهیزات و روش آزمون‌های این مجموعه آموزشی و آزمایشگاهی در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل مشاهده است.

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code