کارشناس منتخب از آزمایشگاه میکروسکوپ الکترونی روبشی گسیل میدانی مرکز خدمات آزمایشگاهی دانشگاه شریف، از ضرورت‌ها و ویژگی‌های کارشناس آزمایشگاهی مفید و کارآمد گفت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، تحقیقات و پژوهش‌های اثربخش و کارآمد مرهون آزمایشات و آنالیزهای دقیق آزمایشگاهی هستند و کاربرد دقیق و مفید تجهیزات و خدمات آزمون دقیق و با کیفیت، مستلزم حضور نیروی انسانی توانمند، صاحب تجربه و دانش‌آموخته آزمایشگاهی است که در بخش‌های مختلف یک مجموعه آزمایشگاهی و تحقیقاتی در قامت «کارشناس» به ایفای نقش می‌‌پردازند.

 

 

شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی با شناخت نقش و اهمیت کارشناسان آزمایشگاهی، هر ساله با معیارهای متعدد و طی بررسی‌های دقیق، تعدادی از کارشناسان برتر و توانمند را شناسایی و مورد تقدیر قرار می‌دهد. انگیزه‌مندی، حرکت در مسیر پیشرفت فردی و پیشرفت مجموعه و ارتقای عملکرد نسبت به سال گذشته، از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی هستند که در این ارزیابی مد نظر قرار می‌گیرند. تجربه زیسته، روند فعالیت‌ها و دیدگاه‌های کارشناسان موفق می‌تواند ضمن کمک به معرفی این افراد و بیان تجربیاتشان، زمینه‌ساز ارتقا و افزایش انگیزه دیگر کارشناسان در مسیر پرفراز و نشیب فعالیت‌های آزمایشگاهی باشد. از همین رو پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، گفت‌وگوهایی را با کارشناسان برتر سال 1401 انجام داده است که در ادامه، گفت‌وگو با مریم گل‌آبادی کارشناس مرکز خدمات آزمایشگاهی دانشگاه صنعتی شریف که دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته فیزیک است را می‌خوانیم.

مریم گل آبادی، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد فیزیک از دانشگاه علم و صنعت ایران، درباره روند فعالیت آزمایشگاهی خود توضیح داد: فعالیت در حوزه آزمایشگاهی را از دانشگاه علم و صنعت شروع کردم و درحال حاضر 5 سال هست که در مرکز خدمات آزمایشگاهی دانشگاه صنعتی شریف به عنوان کارشناس آزمایشگاه FESEM مشغول به فعالیت هستم.

 

وی با اشاره به فعالیت‌های مرکز خدمات آزمایشگاهی دانشگاه شریف گفت: این مرکز، فعالیت خود را با پشتوانه تجربه علمی متخصصان دانشگاهی در سال 1392 آغاز کرده است. در حال حاضر، بیش از 110 آزمایشگاه پیشرفته و نوین به منظور متمرکز کردن خدمات مهندسی، پژوهشی، آموزشی و مشاوره به مشتریان صنعتی و دانشگاهی به صورت پیوسته ارائه خدمت می‌کنند.

 

فعالیت در آزمایشگاه میکروسکوپ الکترونی

گل آبادی درباره فعالیت‌های آزمایشگاه میکروسکوپ الکترونی روبشی گسیل میدانی (FESEM) مرکز خدمات آزمایشگاهی دانشگاه شریف توضیح داد: این آزمایشگاه با کسب گواهینامه ISO 17025 از مرکز ملی تایید صلاحیت ایران، خدمات خود در حوزه تصویربرداری الکترونی در مقیاس نانو/میکرومتری را به دو صورت حضوری و غیرحضوری همراه با آنالیز عنصری EDS منطبق با استانداردهای موجود ارائه می‌دهد.

 

وی درباره اهمیت کار یک کارشناس در حوزه تصویربرداری الکترونی گفت: تصویربرداری الکترونی کاری است که که علاوه بر مهارت و تخصص کار با دستگاه به صبر، حوصله، سرعت عمل و دقت بسیار زیادی نیاز دارد. همیشه به مراجع کنندگان این نکته را یادآور می شوم که خروجی آنالیز FESEM یک «تصویر» است که به شدت به تصاویر دنیای عادی اطراف ما شباهت دارد اما در پشت خلق این تصویر، دنیایی از دانش و مفاهیم فیزیک، اپتیک الکترونی و حتی شیمی نهفته است که کارشناس FESEM باید به آن‌ها اشراف داشته باشد.

این فعال حوزه آزمایشگاهی، به لازمه‌های فعالیت در حوزه تصویربرداری الکترونی اشاره کرد و گفت: مطالعه مراجع و کتب معتبر و به‌روزرسانی اطلاعات در روش‌های تصویربرداری و آنالیز عنصری بسیار حائز اهمیت است. همچنین بررسی نمونه های گوناگون به دلیل مراجعه طیف وسیعی از متقاضیان رشته های مختلف و چالش‌های آماده‌سازی و تصویربرداری از آن‌ها سبب می شود که کارشناس آزمایشگاه، تجربه و تخصص بسیار خوبی در این حوزه کسب کند. بدون شک مهارت بالا و افزایش تجربه کارشناس کمک شایانی به کیفیت، صحت و دقت تحقیقات علمی خواهد داشت.

 

نقش سرمایه انسانی در ارتقای خدمات آزمایشگاهی و توسعه پژوهش‌ها

کارشناس مرکز خدمات آزمایشگاهی دانشگاه شریف با بیان این‌که سرمایه هر آزمایشگاهی نیروی انسانی متخصص آن است، افزود: تعهد کاری و اخلاقی , عملکرد دقیق و حرفه ای و تخصص بالای کارشناس آزمایشگاه می تواند یکی از عوامل مهم در جذب متقاضیان و اعتماد جامعه علمی و دانشگاهی به آن آزمایشگاه باشد. همچنین دقت در نگهداری و استفاده درست از دستگاه، بررسی زمان‌های لازم برای سرویس دوره‌ای، کالیبره کردن دستگاه با نمونه‌های استاندارد و ... همگی جز وظایف یک کارشناس خوب است که به بهبود عملکرد یک آزمایشگاه کمک می‌کند. البته فراموش نکنیم در کنار همه این موارد، نمی توان نقش یک تیم منسجم با مدیریت کارآمد در کنار یک بازاریابی مناسب برای افزایش درآمدهای مجموعه را نادیده گرفت.

 

بستر مناسب شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی برای پژوهشگران و ارائه دهندگان خدمات

این فعال حوزه پژوهش و آزمایش با اشاره به نقش شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در توسعه ارتباط میان پژوهشگران و ارائه دهندگان خدمات آزمایشگاهی گفت: در سالهای گذشته با شکل گیری شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی یک ساختار منسجم و یکپارچه برای آشنایی و استفاده جامعه علمی از مراکز فراهم شده است. شبکه آزمایشگاهی با بررسی عملکرد مراکز و کارشناسان و با رتبه بندی و معرفی آنها در هرسال این حس رقابت برای ارائه خدمات بهتر را فراهم کرده است.

گل آبادی افزود: شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی می تواند نقش یک پل ارتباطی قوی و موثر بین مراکزآزمایشگاهی و صنعت برای بهره گیری از ظرفیتهای موجود در آزمایشگاه ها که بعضا بسیاری از صاحبان صنایع از آنها بی خبر هستند , را ایفا نماید.

 

مرکز خدمات آزمایشگاهی دانشگاه صنعتی شریف در استان تهران استقرار دارد و خدمات خود را بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، به مخاطبان سراسر کشور ارائه می‌کند.

 

فهرست خدمات، تجهیزات و روش آزمون‌های این مجموعه آموزشی و آزمایشگاهی در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل مشاهده است.

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,دانشگاه صنعتی شریف ‏

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code