نشست مدیران مراکز عضو مستقر در شرق و جنوب تهران به میزبانی دانشگاه علم و صنعت ایران با هدف هم افزایی توانمندی‌ها و حرکت در مسیر توسعه پژوهش‌های کاربردی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، نشست مدیران مراکز آزمایشگاهی شرق و جنوب تهران، با حمایت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و به میزبانی دانشگاه علم و صنعت ایران، روز شنبه ۲۰ مرداد ماه سال جاری در سالن نشست‌های مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) دانشگاه برگزار شد.

 

 

مهندس مجتبی نسب دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی به تبیین سابقه و نحوه شکل‌گیری این شبکه آزمایشگاهی پرداخت و گزارشی تفصیلی از عملکرد شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ارائه کرد.

دبیر شبکه آزمایشگاهی، ارایه خدمات توانمندسازی به آزمایشگاه ها را یک دسته از خدمات شبکه آزمایشگاهی بیان کرد و گفت: علاوه بر این، شبکه از تعمیر و نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی، آموزش کارشناسان، استقرار استانداردهای آزمایشگاهی و افزایش دامنه خدمات دهی آزمایشگاه ها، حمایت می کند.


وی با اشاره به اینکه این شبکه، آزمایشگاه‌های حوزه پژوهش، صنعت، ایمنی، خدمات آزمایشگاهی و بخش پژوهش خدمات پزشکی را در کنار هم گرد آورده است، گفت: اکنون بیش از 1770 مجموعه آزمایشگاهی بر بستر شبکه آزمایشگاهی خدمات خود را به اشتراک می‌گذارند و هر روز به تعداد این مجموعه‌ها اضافه می‌شود.

 

نسب در ادامه افزود: شبکه آزمایشگاهی به اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، مراکز علمی و تحقیقاتی سراسر کشور، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، دکتری و پژوهشگران پسا دکتری، شرکت‌های دانش بنیان، صنایع کشور و سایر پژوهشگران اعتبارهایی برای دریافت خدمات آزمایشگاهی تخصیص داده است.

ایشان تاکید کرد: شبکه آزمایشگاهی تلاش کرده با ایجاد زیرساختی تعاملی و هم‌افزا، با شناسایی، ارزیابی و به اشتراک‌گذاری امکانات و توانمندی‌های آزمایشگاه‌های سراسر کشور، مسیر را برای دسترسی بهتر جامعه متقاضی از متخصصان، پژوهشگران، دانشگاهیان و صنعتگران به خدمات آزمایشگاهی، فراهم کند.

 

 

وی افزود: این شبکه در کنار به اشتراک‌گذاری خدمات و تجهیزات آزمایشگاه‌ها، با ارزیابی سالیانه مراکز آزمایشگاهی در راستای حمایت از توسعه توانمندی‌ آزمایشگاهی کشور و کمک به ارتقای این مراکز، تلاش می‌کند ضمن شناخت نقاط ضعف، قوت و چالش‌های آزمایشگاه‌ها، زمینه را برای ارتقای کیفی و کمی خدمات آزمایشگاهی فراهم کند.

 

آمادگی دانشگاه علم و صنعت برای حمایت از پژوهش‌ها

در ابتدای این نشست نیز دکتر روح ا... طالبی توتی معاون پژوهشی و تعاملات صنعتی دانشگاه علم و صنعت ایران ضمن بیان خیر مقدم به شرکت‌کنندگان در نشست، به معرفی ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و حمایت‌های دانشگاه از فعالیت‌های پزوهشی و نوآورانه گفت.

 

 

وی با تاکید بر لزوم مردمی شدن و دانش بنیان شدن اقتصاد کشور گفت: در حال حاضر یک درصد اقتصاد کشور ما دانش‌بنیان است که فاصله زیادی با کشورهای توسعه یافته دارد.

 

طالبی، افزود: مردمی شدن اقتصاد به معنای ارتقا و حفظ سرمایه‌های انسانی است که تجهیز آزمایشگاه‌های مرجع می‌تواند نقش کلیدی در جذب و حفظ نخبگان در دانشگاه‌ها و جلوگیری از فرار مغزها داشته باشد.

 

 

معاون پژوهشی و تعاملات صنعتی دانشگاه با اشاره به اینکه اکنون بودجه دانشگاه‌ها متکی به بودجه دولتی است تصریح کرد: اگر اقتصاد دانش‌بنیان را جدی بگیریم و دانشگاه‌ها از بودجه دولتی، جدا و در مقابل به بودجه‌های صنعتی متکی شوند، دانشگاه‌ها می‌توانند به مأموریت‌های خود، که مبتنی بر ظرفیت آنها تعریف شده است، عمل کنند.

 

دکتر طالبی، با تصریح بر لزوم فعال کردن سامانه آزمایشگاه‌های مرجع در کشور، گفت: یکی از مزایای آزمایشگاه‌های مرجع، این است که از موازی‌کاری تا حدی جلوگیری می‌کنند چون می‌توان آنها را رصد کرد.

 

وی سپس در گزارش کوتاهی از عملکرد دانشگاه در حوزه معاونت پژوهشی، به اختصاص ۵۰ میلیارد تومان برای گرنت آزمایشگاه‌های مرجع در دانشگاه علم و صنعت ایران و اختصاص و تعریف ۷ گرنت در این دانشگاه اشاره کرد و در خاتمه آرزو نمود دانشگاه علم و صنعت ایران، میزبان خوبی برای این نشست باشد.

 

ارائه خدمات متنوع آزمایشگاهی به مخاطبان سراسر کشور

در ادامه این نشست، دکتر مهدی ملکی مدیر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه علم و صنعت ایران به معرفی بخش‌های مختلف این مجموعه آزمایشگاهی و ارائه گزارشی از عملکرد آزمایشگاه مرجع دانشگاه، دستگاه‌های موجود در این آزمایشگاه و خریدهای اخیر انجام شده پرداخت.

 

ملکی با اشاره به اهداف آزمایشگاه مرکزی دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: گردآوری پیشرفته‌ترین دستگاه‌های مورد استفاده در رشته‌های مختلف فنی و مهندسی، آزمون بر اساس استانداردهای بین المللی، افزایش کیفیت فعالیت‌های پژوهشی و کمک به فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه از اهداف این مجموعه آزمایشگاهی است.
پس از آن و در قالب یک نشست پرسش و پاسخ، حاضران به بیان پرسش‌ها، دیدگاه‌ها و خواسته‌هایشان پرداختند.

 

 

در پایان برنامه نمایندگان مراکز حاضر در این نشست از مجموعه آزمایشگاه های دانشگاه علم و صنعت ایران(آزمایشگاه های Xrd ، Xrf، Bet، کوانتومتر، خواص مکانیکی، آماده سازی نمونه، میکروسکوپ الکترونی، آنالیز حرارتی، الکتروشیمی، تخلخل سنجی) بازدید کردند.

 

تصاویر نشست مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی در شرق و جنوب استان تهران را می توانید از اینجا ببینید.

 


گفتنی است آزمایشگاه مرکزی دانشگاه علم و صنعت در استان تهران استقرار دارد و از اعضای توانمند شبکه آزمایشگاهی است که خدمات خود را بر بستر این شبکه به مخاطبان سراسر کشور ارائه می‌دهد.
فهرست خدمات، تجهیزات و روش آزمون‌های این مجموعه آزمایشگاهی در وب‌سایت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل مشاهده است.

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,دانشگاه علم و صنعت

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code