با راه‌اندازی دستگاه میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM)در آزمایشگاه جامع تحقیقات علوم پزشکی اصفهان، زمینه برای توسعه تحقیقات، پروژه‌های دانشگاهی و توسعه طرح‌های پژوهشی و فناورانه فراهم شده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، به همت آزمایشگاه جامع تحقیقات علوم پزشکی اصفهان که از مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی است، دستگاه میکروسکوپ نیروی اتمی AFM راه‌اندازی و آماده ارائه خدمت شد تا مسیر تحقیقات دانشگاهی، پزوهش‌های مرز دانش و فناوری آماده شود.

 

میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) ابزاری برای مشاهده‌ی نمونه‌ها با ابعاد نانومتری و بررسی توپوگرافی سطح آن‌ها است. دستگاه میکروسکوپ نیروی اتمی با قابلیت تهیه تصویر از سطح نمونه‌ها در مدهای Non-Contact، Contact و Tapping قابل بهره‌برداری است و با موفقیت در آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه راه‌اندازی شد و آماده ارائه خدمات به دانشگاهیان و پژوهشگران است.

 


این دستگاه به همراه تمامی امکانات و تجهیزات مورد نیاز در آزمایشگاه آماده ارائه خدمات به اعضای هیات علمی، محققین، دانشجویان، آزمایشگاه‌های همکار استاندارد، مراکز صنعتی در جهت پیشبرد و ارتقاء اهداف تحقیقاتی است.

 

AFM برای بررسی خواص و ساختار سطحی مواد در ابعاد نانومتری به کار می‌رود و بر خلاف اکثر روش های معمول بررسی خواص سطوح، با میکروسکوپ نیروی اتمی محدودیت اساسی بر روی نوع سطح و محیط آن وجود نداشته و امکان بررسی سطوح رسانا یا عایق، نرم یا سخت، منسجم یا پودری، بیولوژیک و آلی یا غیرآلی در ابعاد نانو وجود دارد.

 

تهیه تصویر دیجیتالی از توپولوژی سطح، تهیه‌ تصویر از ذرات نانویی به‎ویژه مولکول‎های زیستی، بررسی ویژگی‎های ساختاری و فیزیکی مواد نظیر زبری، سختی، توپوگرافی و اندازه‌ ذرات و قابلیت ایجاد تغییر و جابجایی ذرات و سطوح، تعیین زبری(roughness) سطح نمونه و ضخامت بخشی از توانایی‌ها و قابلیت های این دستگاه است.

 

آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، از مراکز فعال عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های است که در زمینه‌های زیست‌فناوری، نانو، سلولی و مولکولی بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، به مخاطبان سراسر کشور ارائه می‌کند.

 

فهرست خدمات، تجهیزات و روش آزمون‌های این مجموعه آزمایشگاهی و تحقیقاتی در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل مشاهده است.

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code