پلاسمای سرد به عنوان یکی از روش‌های پردازش و آماده‌سازی سطوح پلیمری، موجب بهبود خاصیت ترشوندگی، چسبندگی و چاپ پذیری آن‌ها می‌شود.

پلاسما گازی یونیزه مملو از ذرات باردار و خنثی است که در مجموع شبه خنثی است. پلاسما پس از سه حالت جامد، مایع و گاز به عنوان حالت چهارم ماده محسوب می‌شود. آتش، خورشید و رعد و برق، نمونه‌هایی از پلاسمای موجود در طبیعت هستند. پلاسما در محدوده وسیعی از دما و فشار تولید می‌شود. پلاسمای سرد اتمسفری از جمله فناوری‌های نو ظهور و نوید بخش است که به علت کار در فشار اتمسفری و دمای محیط در کاربردهای بسیاری مورد استقبال قرار گرفته است. یکی از عرصه‌های به روز این نوآوری در صنایع بسته‌بندی و پردازش سطوح پلیمری است.

شماتیک بهبود خاصیت چاپ پذیری توسط پلاسما سرد
به دلیل افزایش انرژی سطحی پلیمر ها و فلزات در حین فرایند چاپ باند مناسبی بین جوهر و سطح پلیمر ایجاد می شود که منجر وضوح مناسب در فرایند چاپ می شود. شایان ذکر است چاپ بدون پیش پردازش بالا از ثبات مناسبی برخوردار نبوده و به مرور زمان پاک خواهد شد.


filereader.php?p1=main_159cad3eb636a178d            filereader.php?p1=main_79bdc2757415b12d9


تصویر سمت راست نشان دهنده چاپ روی پلاستیک بدون پردازش پلاسما و سمت چپ نشان دهنده چاپ روی پلاستیک بعد از پردازش پلاسما است.
هم اکنون درایران شرکت های پلاسمایی توانایی توسعه فناوری پلاسمای سرد برای کاربردهای مختلف پردازش سطح را دارند. امکان ساخت و طراحی دستگاه های مختلف تولید پلاسمای سرد شامل جت های پلاسمایی و پلاسماهای سرد مسطح، در کشور میسر است و متخصصان ایرانی تلاش برای اثبات کارایی در کاربردهای صنعتی گوناگون دارند.
کت های دانش بنیان وابسته به مراکز علمی و تحقیقاتی در کشور در حوزه پلاسما با رصد مناسب فناوری پلاسما در دنیا اقدام به بومی سازی و تجاری سازی بیشتر سامانه های پلاسما نموده اند. بطوریکه می توان به خوبی ادعا نمود در صنعت چاپ و بسته بندی به طور کامل می توان نیاز شرکت های داخلی را با قیمت پایین و کیفیت بالا توسط شرکت های دانش بنیان پلاسما تامین نمود.

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code