یکـی از معقوله هـای فرهنگـی، بقایـای اسـتخوانی (جانـوری یـا انسـانی) اسـت کـه در سـایت های تاریخـی توسـط باستان شناسـان به دسـت می آیـد. شناسـایی و نگهـداری از آنهـا بـرای تعییـن هویـت و اصالت بخشـی از قومیت هـای یـک مجموعـه بسـیار حائـز اهمیـت بـوده و شناسـایی و تشـخیص ویژگی هـای ژنتیکـی آنهـا گامـی اساسـی در ایـن راه اسـت. DNA بدسـت آمـده از بقایـای باستان شناسـی و دیرینه شناسـی امـکان بازگشـت زمانـی و مطالعـه ارتباطـات ژنتیکـی ارگانیسـم های انقـراض یافتـه را بـا خانـواده معاصـر آنهـا فراهـم میکنـد. ایـن مسـاله دیدگاهـی نویـن در تکامل موجـودات و توالـی DNA آنهـا ارائـه میدهـد.

امـروزه بـر همـگان مشـخص اسـت کـه زیسـت فناوری، راه گشـای بسـیاری از مشـکالت جوامـع بشـری در حوزه هـای مختلف به ویژه پزشـکی، کشـاورزی محیط زیسـت، اقلیم شناسـی و باستان شناسـی اسـت و این فناوری در برخی از کشـورها توانسـته اسـت روند توسـعه در این حوزه های علمی و پژوهشـی را بسـیار تسـریع کند. اما قدم نخسـت و شـرط اساسـی در اسـتفاده از آن در فرآینـد توسـعه، تشـخیص و ارزیابـی مشـکلات و نیازمندی هـا و بـه دنبـال آن تعییـن الویت های پژوهشـی در حوزه های مختلف علمی اسـت.

 

بـا در نظـر گرفتـن اینکـه فرهنـگ هـر ملـت به طور اهـم باید حفاظـت و صیانت شـود، اسـتفاده از علوم زیسـتی در شـناخت وحفـظ آن بسـیار لازم و اساسـی اسـت. حفـظ ارزش هـای فرهنگـی به مثابه شـناخت هویـت تاریخی هـر ملت یکی از مسـائلی اسـت کـه در هـر کشـور بایـد مدنظر قـرار گیرد و جـزء الویت هـای اصلـی نهادهای ذیربط باشـد.

 

یافته هـای حاصـل از کاوشهـای باستان شناسـی سـوالاتی را در ذهـن مـا ایجـاد میکنـد کـه شـناخت و تجزیـه و تحلیـل آنهـا میتوانـد جهـت و سـمت و سـوی پژوهشهـای زیسـتی را در دوره هـای مختلـف تاریخـی و در شـاخه های متعـدد ایجـادنمایـد. البتـه بایـد همیشـه ایـن پرسـش را در نظـر گرفـت کـه انتخـاب هـر کـدام از رشـته های زیسـتی در چـه حوزه هایی از باستان شناسـی میتوانـد راه گشـا باشـد. هـر چنـد ممکـن اسـت حـوزه در نظـر گرفته شـده در کوتاه مـدت، پاسـخی در خور سـوال های کلان باستان شناسـان نباشـد ولـی میتوانـد در دراز مـدت سـوال ها و ابهام های زیـادی را برای ما حـل و فصل نماید.

 

یکـی از معقوله هـای فرهنگـی، بقایای اسـتخوانی (جانوری یا انسـانی) اسـت که در سـایت های تاریخی توسـط باستان شناسـان به دسـت می آیـد. شناسـایی و نگهـداری از آنهـا بـرای تعییـن هویـت و اصالت بخشـی از قومیت های یـک مجموعه بسـیار حائزاهمیـت بـوده و شناسـایی و تشـخیص ویژگی های ژنتیکـی آنها گامی اساسـی در این راه اسـت.

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code