آزمایشگاه ها برای ارزشیابی عدم قطعیت اندازه گیری، باید سهم عدم قطعیت عوامل مختلف تأثیرگذار در عدم قطعیت اندازه ده را شناسایی کرده و به طور منظم عدم قطعیت اندازه گیری شده را بازنگری نمایند.

در این پژوهش، نتایج محاسبه عدم قطعیت اندازه گیری جرم یک نمونه توپ با روش راهنمای بیان عدم قطعیت در اندازه گیری و با استفاده از نرم افزار کیو ام سیز جی یو ام اینترپرایز ارائه شده است و به منظور صحه گذاری نتایج حاصل از نرم افزار،محاسبه عدم قطعیت به صورت دستی نیز انجام و با نتایج حاصل از نرم افزار مقایسه شده است. نتایج نشان می دهندکه عدم قطعیت به دست آمده با روش دستی و نرم افزاریکی هستند. همچنین نتایج حاکی از آن است که سهم عدم قطعیت تکرارپذیری روی عدم قطعیت اندازه ده نسبت به سایر عوامل بیشتر است؛ بنابراین، بهینه سازی عدم قطعیت به دست آمده از طریق بیشتر کردن تعداد تکرار آزمون و یا آموزش هر چه بیشتر شخص آزمون گر برای ارائه نتایج دقیق تر، امکان پذیر است.

 

عدم قطعیت عددی است که بعد از نتیجه انداز ه گیری به صورت ± استفاده می شود و عاملی مربوط به نتیجه اندازه گیری است که به طور منطقی، میزان پراکندگی را که می توان به اندازه ده نسبت داد، مشخص می کند. تفاوت عدم قطعیت با خطا در این است که خطا به صورت تک مقدار بوده و در واقع، اختلاف بین مقدار مشاهده شده و مقدار واقعی است. درصورت برآورد خطا می توان از آن برای تصحیح نتایج استفاده نمود. عدم قطعیت به شکل یک بازه است و تک مقدار نیست و بیان می کند که مقدار واقعی با یک احتمال مشخص درون این بازه قرار می گیرد و از آن نمی توان برای تصحیح نتایج استفاده نمود.

 

مقایسه خطا و عدم قطعیت

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code