بر اساس یک تحقیق بلند مدت و با انجام دو پایان نامه دانشجویی در دانشگاه الزهرا(س) کیفیت دوغ که نوشیدنی اصیل ایرانی است افزایش یافت.

به گزارش شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی، افزایش کیفیت دوغ به عنوان نوشیدنی اصیل ایرانی یکی از راه‌های معرفی و صادرات هرچه بیشتر این محصول صد در صد ایرانی به کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی است.

به همت دانشجویان دانشگاه الزهرا(س)، استاندارد INSO 20438 با عنوان «اندازه‌گیری سدیم بنزوات و پتاسیم سوربات در دوغ به روش کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا» تدوین شد.

 

آزمایشگاه شیمی تجزیه دانشگاه الزهرا(س) موفق شده‌است در سال 97، اعتبارنامه استاندارد ISO/IEC 17025 را برای انجام این آزمون و اندازه‌گیری نگهدارنده‌های مذکور در دوغ را از نظام تایید صلاحیت ایران (NACI) را دریافت کند.

 

یکی از موارد مهم در تعیین کیفیت محصولات لبنی، عدم استفاده از نگهدارنده‌ها و یا استفاده کنترل شده از آنها است. با توجه به این‌که این محصولات مصرف روزانه دارند، میزان نگهدارنده‌هایی که از طریق مصرف این مواد غذایی به بدن می‌رسد، از دیدگاه سلامت بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد و نباید از حد مشخصی بیشتر شود.

 

مهم‌ترین مزایای اخذ این اعتبارنامه برای مراکز آزمایشگاهی، ارتقای کیفیت (دقت و صحت) نتایج آزمون و قابلیت اطمینان به آن‌ها، پذیرش آزمایشگاه‌ها به‌عنوان آزمایشگاه مورد اعتماد و همکار از طرف سازمان استاندارد، توجه به صلاحیت کارکنان آزمایشگاه‌ها و ارتقای دانش و مهارت آنها، کسب اطمینان از کالیبره شدن مستمر تجهیزات آزمایشگاهی، استاندارد کردن روش‌های اجرایی و مدیریتی و بهبود سطح مشتری‌مداری آزمایشگاه‌ها است که جلب اعتماد روز افزون آن‌ها را نیز به همراه دارد.

 

با دریافت اعتبارنامه استاندارد ISO/IEC17025، آزمایشگاه شیمی تجزیه دانشگاه الزهرا(س)، گواهینامه آزمایشگاه همکار اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران را نیز دریافت کرده‌است.

 

استاندارد ISO/IEC17025

 

با نظارت هرچه بیشتر بر کیفیت مواد غذایی که روزانه مصرف می‌شوند، از یک سو قدمی به منظور بهبود سلامت افراد جامعه برداشته می‌شود و از سوی دیگر برای محصولات با کیفیت بالاتر تولید داخلی، فرصت صادرات ایجاد خواهد شد. 

 

آزمایشگاه شیمی تجزیه دانشگاه الزهرا(س) از اعضای شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است. شبکه آزمایشگاهی نیز به منظور ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی در کشور، از استانداردسازی فعالیت‌های آزمایشگاهی اعضای شبکه حمایت می‌کند. فهرست آزمایشگاه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی که این اعتبارنامه را دریافت کرده‌اند، در صفحه «استاندارد ISO/IEC17025» آورده شده است.

کلمات کلیدی : آزمایشگاه,استاندارد,دانشگاه الزهرا(س),آزمون,ISO/IEC 17025

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code