مرکز پژوهش متالورژی رازی، نمونه های RM مورد استفاده در انجام آزمون های مقایسات بین آزمایشگاهی دستگاه طیف سنج نشر نوری یا کوانتومتر را تولید می‌کند.

دستگاه طیف سنج نشر نوری (Optical Emission Spectrometer-OES) یا کوانتومتر (Spark Emission Spectrometer-SES) در بسیاری از کارخانجات ریخته گری و آزمایشگاه های کنترل مواد به عنوان متداول ترین دستگاه برای تعیین ترکیب شیمیایی فلزات و آلیاژها استفاده می‌شود.

 

به منظور بررسی صحیت و دقت نتایج به دست آمده از انجام آزمایش، لازم است در بازه های مشخص شده برای هر دستگاه، با استفاده از نمونه های استاندارد، عملکرد دستگاه مورد ارزیابی قرارگیرد. استفاده از نمونه های RM و CRM معتبر برای این منظور استفاده می‌شود. با مقایسه نتایج به دست آمده از دستگاه با مشخصات فنی و آنالیز دقیق هر نمونه RM یا CRM که توسط تولیدکننده آن نمونه ارایه می‌شود، درستی عملکرد دستگاه سنجیده می‌شود تا در صورت اختلاف غیرقابل قبول در نتایج ارایه شده، کالیبراسیون دستگاه انجام شود.

 

روش دیگر استفاده از نمونه های RM یا CRM و انجام آزمون توسط چند آزمایشگاه است که با عنوان مقایسات بین آزمایشگاهی شناخته شده است. با مقایسه نتایج ارایه شده از هر آزمایشگاه، مواردی که خارج از محدوده مجاز باشد بررسی می‌شود و در صورت نیاز، دستگاه کالیبره می‌گردد.

 

مرکز پژوهش متالورژی رازی توانسته است نمونه های RM مورد نیاز برای بررسی صحت عملکرد دستگاه کوانتومتر را در آزمایشگاه خود تولید و در سطح کشور عرضه کند.

 

نمونه های RM مرکز پژوهش متالورژی رازی

 

مرکز پژوهش متالورژی رازی فعالیت خود را از سال 1361 در قالب بخش خصوصی آغاز کرده است و آزمایشگاه های متنوعی مانند متالوگرافی، خواص مکانیکی، میکروسکوپ الکترونی، پلیمر، شیمی، خوردگی و غیره دارد. این مجموعه موفق شده است طی چندین سال متوالی، عنوان آزمایشگاه برتر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی را کسب کند.

 

کلمات کلیدی : مرکز پژوهش متالورژی رازی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code