با توسعه سریع ابزارهای کروماتوگرافی چند کاناله، آنالیز داده های چندتایی و کالیبراسیون تانسوری، مورد توجه بیشتری قرار گرفته اند. با ترکیب روشهای کروماتوگرافی وکمومتریکس مبتنی بر روشهای کالیبراسیون مرتبه بالا، برخی از مشکلات گذشته در آنالیز،به عنوان مثال، مراحل آماده سازی پیچیده، زمان های شستشوی طولانی و یا حتی نتایج آنالیز اشتباه، قابل اجتناب/بهبود هستند.

کمومتری را می توان به عنوان استفاده از روش های ریاضی و یا آماری برای آنالیز شیمیایی تعریف کرد. درکمومتری نیز مانند هر مدلی در ریاضیات، نیاز به استفاده از اعداد به دست آمده از مقادیر اندازه گیری شده متغیرهای شیمیایی وجود دارد . برای شیمی تجزیه، تعداد زیادی روش ابزاری وجود دارد که مزایای خاصی برای اندازه گیری متابولیت ها و یا ماتریس های خاص دارند. از این رو، می توان به روش های طیف سنجی (مادون قرمز، فرابنفش مرئی، اشعه ایکس و غیره)، طیف سنجی جرمی، کروماتوگرافی، الکتروشیمیایی و حرارتی و روش های ترکیبی اشاره کرد . پیشرفت ها در الکترونیک و پردازش داده ها به کمک رایانه، ابزارقدرتمندی را فراهم کرده است که اطلاعاتی بیش از آنچه که با استفاده از روش های قدیمی تجزیه و تحلیل داده ها قابل آنالیز باشد، به دست می آورند. بنابراین، در این مرحله، کمومتری به عنوان انتخاب ارجع، برای آنالیز این داده های پیچیده به نظر می رسد. از این رو، در این مقاله به معرفی این موضوع می پردازیم.

 

این مقاله یک نمای کلی از داده های مرتبه دوم تا سوم را ارائه می کند که نظریه ها و کاربردها را همراه با پردازش داده های مربوطه در کروماتوگرافی پوشش می دهد.

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code