آزمایشگاه مرکزی دانشگاه لرستان با به‌کار بستن توانمندی‌های تخصصی و تجهیزاتی خود یکی از مجموعه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری ‌های راهبردی است که در زمینه مقابله با شیوع کرونا در کشورمان از آغازین روزهای این بحران با تولید محلول‌های ضدعفونی، آنالیزهای تخصص و به‌کارگیری تجهیزات استریل‌کننده، گام‌های اثرمندی در ارتقای سلامت کشور برداشته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، دانشگاه لرستان یکی از مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری ‌های راهبردی است. آزمایشگاه شماره یک این مجموعه در حوزه‌های نانوفناوری، کروماتوگرافی، آزمایشگاه محیط زیست، اشعه ایکس و بخش شماره دو آزمایشگاه، در حوزه‌های کشاورزی، غذا و سلامت خدمت‌رسانی می‌کنند.

 

حسین حاتمی رییس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه لرستان با بیان این‌که بخش قابل توجهی از تجهیزات آزمایشگاهی مستقر در این مجموعه جزو تولیدات پیشرفته ساخت داخل به شمار می‌رود گفت: تجهیزات مستقر در آزمایشگاه شماره یک از دستگاه GC-mass، XRD، TXRF، AFM، SEM دستگاه تست کشش و تست کشش سطحی را شامل می‌شود؛ همچنین در آزمایشگاه مرکزی شماره دو، دستگاه CHNSO، NIR استقرار دارد.

 

حاتمی ادامه داد: خرید تجهیزات ساخت داخل را نسبت به خرید خارجی اولویت بخشیدیم که نمونه خروجی‌های موفقی که از تجهیزات آزمایشگاهی ساخت کشورمان دریافت کردیم نشان دهنده کیفیت این تجهیزات بوده است.

 

عضو هیئت علمی گروه مهندسی مکانیک دانشکده فنی دانشگاه لرستان از فعالیت متخصصین حوزه‌های مرتبط در این دو آزمایشگاه گفت و ادامه داد: 8 نیروی انسانی مستقر در این دو آزمایشگاه، از مدرک تحصیلی در مقاطع دکتری و پست دکترای حوزه‌های مرتبط با تجهیزات برخوردارند و به مشتریان داخل دانشگاه شامل دانشجویان، اساتید و پژوهشگران بیرون دانشگاه خدمات را به شکل تخصصی ارائه می‌کنند.

 

وی با اشاره به دریافت گواهی استاندارد 17025 ISO گفت: آزمایشگاه مرکزی دانشگاه لرستان، به عنوان یکی از اعضای شبکه آزمایشگاهی فناوری ‌های راهبردی فعالیت مستمری داشته است؛ خوشبختانه با تلاش‌هایی که در زمینه رضایت مشتری و درآمدزایی و ارائه خدمات پژوهشی به اعضای هیئت علمی و دانشجویان صورت گرفته است توانستیم رتبه قابل قبولی را در میان اعضای این شبکه آزمایشگاهی به خود اختصاص دهیم.

 

 

مدیر آزمایشگاه دانشگاه لرستان درباره آزمایشگاه مرکزی شماره 2 این دانشگاه توضیح داد و گفت: این مجموعه آزمایشگاهی به طور کلی موضوع سلامت غذا را سنجش می‌کند. تمام آنالیزهای مرتبط با موم و عسل، شامل کیفیت، رطوبت و و دیگر ویژگی‌ها در این آزمایشگاه قابل ارزیابی است؛ تا پیش از راه‌اندازی این آزمایشگاه، آزمایش‌های مورد نیاز کشاورزان و زنبورداران استان، توسط مراکز آزمایشگاهی خارج از استان انجام می‌شد اما خوشبختانه با راه اندازی این مرکز به تولیدکنندگان و زنبورداران کمک شده است.

 

این فعال فناور با اشاره به فعالیت در حوزه احیای محیط زیست، پوشش‌های گیاهی و مطالعات آزمایشگاهی در حوزه جنگل‌ها افزود: یک سال از راه‌اندازی مرکز بلوط در این آزمایشگاه می‌گذرد و پژوهشگران در این مدت، در زمینه احیای جنگل‌های زاگرس‌نشین شامل بلوط و بسیاری از گونه‌های جانوری منطقه اقدامات خوبی انجام داده‌اند؛ آنالیز ریزگردها، پوشش گیاهی و کیفیت آب، خاک و هوای منطقه بخشی از آزمایش‌های این بخش است.

 

حاتمی با بیان این‌که خدمات آنالیز زمین‌شناختی و معادن در آزمایشگاه شماره یک دانشگاه لرستان ارائه می‌شود، افزود: استان دارای معادن بسیاری است و مطالعات و پژوهش‌هایی که در این حوزه توسط اساتید و پژوهشگران این دانشگاه در حال انجام است، توسط آزمایشگاه شماره یک آنالیز می‌شوند؛ همچنین با اخذ استاندارد 17025 به عنوان آزمایشگاه همکار اداره استاندارد نیز برخی از مواردی که مورد درخواست این اداره باشد انجام می‌شود.

 

مدیر آزمایشگاه دانشگاه لرستان با اشاره به حرکت این مجموعه آزمایشگاهی در مسیر مقابله با شیوع بیماری کرونا، گفت: هم‌سو با وقوع این بحران که از اواخر سال گذشته جهان را دربر گرفت و به کشورمان نیز رسید، تلاش‌ها برای توقف این روند و کمک به سلامت جامعه را در دستور کار قرار دادیم؛ بنابراین از آغازین روزهای اسفندماه که این معضل به استان لرستان نیز آمد، تولید ژل ضدعفونی کننده دست و محلول ضدعفونی کننده را در دستور کار آزمایشگاه قرار دادیم.

 

وی افزود: با دریافت پروانه بهره‌برداری از سازمان ثبت و دریافت مجوز تولید و پروانه سیب سلامت از اداره غذا و دارو، تولید با سرعت بالا توسط متخصصان گروه شیمی این دانشگاه آغاز شد. فرآورده‌های تولیدی در قالب بیش از 2000 بسته حمایتی به همراه دیگر اقلام بهداشتی که توسط دانشگاه گردآوری شده بود، در مناطق محروم استان توزیع شد.

 

حاتمی به فرآیند استریل ماسک‌های تنفسی به عنوان یکی دیگر از اقدامات این مجموعه آزمایشگاهی اشاره کرد و گفت: در کنار این بسته‌های بهداشتی، ماسک‌های تولیدی توسط پویش جهادی که توسط دانشگاهیان و مردم استان شکل گرفته بود، توسط تجهیزات موجود در آزمایشگاه، استریل و بسته‌بندی شد تا به دست نیازمندان برسد.

 

این عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان، با تأکید بر این‌که متخصصین و پژوهشگران داخلی می‌توانند تجهیزات پیشرفته را که با هزینه‌های ارزی بسیار هنگفت تهیه می‌شود، داخلی‌سازی کنند اظهار کرد:  تنها راه‌کار توسعه صنعت آزمایشگاهی کشور این است که شرکت‌های فعال این حوزه از سوی نهادهای متولی مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت شوند که خوشبختانه این حمایت با برگزاری نمایشگاه‌هایی چون تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت تا حد درخور توجهی محقق شده است.

 

وی در پایان تأکید کرد: حمایت از این شرکت‌ها موجب می‌شود آزمایشگاه‌ها تجهیزات ساخت کشورمان را با هزینه کم‌تر خریداری کنند و همین امر زمینه‌ساز ترغیب به سوی حمایت از کالای داخلی و جهش تولید می‌شود که این اتفاق می‌بایست در حوزه مواد مصرفی آزمایشگاهی نیز رخ دهد.

 

کلمات کلیدی : دانشگاه لرستان,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,ویروس کرونا,محلول ضدعفونی کننده

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code