با شروع فرایند استقرار استاندارد در 5 مرکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی در سال 1401، زمینه‌ برای ارتقای کیفیت ارائه خدمات، دقت آنالیزها و نتایج، برای توسعه پژوهش‌های کارآمد فراهم شد.

استانداردهای ملی و بین‌المللی، به عنوان یکی از معیارهای شناخت آزمایشگاه‌های کارآمد و توانمند در ارائه خدمات آزمایشگاهی مطلوب به شمار می‌روند. بر همین اساس، استقرار استانداردهای رایج و شناخته شده در این حوزه از جمله استاندارد ISO/IEC17025 از اهمیتی بسیار بالا برخوردار است. شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی نیز با هدف ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاه‌ها و توسعه پژوهش‌های کیفی و کارآمد، از استقرار این استاندارد در مجموعه‌های آزمایشگاهی عضو، حمایت می‌کند.

 

نحوه حمایت

با توجه به این‌که یکی از سرفصل های حمایتی شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی از مراکز عضو، حمایت از استقرار استاندارد ISO/IEC17025 است، این حمایت ابتدا با ارایه آموزش های اولیه به صورت برگزاری دوره آموزشی آشنایی با مبانی، الزامات و ممیزی استاندارد و همچنین نظارت بر فرایند استقرار آن در مرکز متقاضی آغاز می‌شود. در گام بعدی، بخشی از مجموع هزینه قرارداد بین آزمایشگاه و شرکت مشاور استقرار استاندارد و همچنین هزینه ممیزی نهایی آزمایشگاه عضو حمایت می شود.

 

آغاز فرآیند استقرار در 5 آزمایشگاه عضو

از اردیبهشت ماه تا پایان تیرماه سال جاری، فرایند استقرار استاندارد ISO/IEC17025، در 5 مرکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی آغاز شده است؛ شرکت آرمان موج فناور، آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی کرمانشاه، آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و شرکت شتاب دهنده ماد آوش کیمیا، مراکزی هستند که با برگزاری آموزش های اولیه، فرایند استقرار را شروع کرده اند.

 

شرکت آرمان موج فناور از اعضای آزمایشی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است که در استان تهران مستقر است. این شرکت، در زمینه اپتیک و تصویر برداری دیجیتال پرتو ایکس فعالیت می کند. ارایه خدمات تصویربرداری از بردها و قطعات الکترونیکی با استفاده از دستگاه اشعه ایکس، بازرسی برد مدارهای چاپی، از جمله مهم‌ترین خدمات قابل ارایه این مرکز است.

 

استقرار استانداردها در 5 مرکز عضو شبکه آزمایشگاهی آغاز شد

 

آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان از اعضای با سطح عضویت فعال در شبکه آزمایشگاهی به شمار می‌رود که در زمینه تخصصی ارایه خدمات در حوزه علوم پایه و فناوری نانو فعالیت دارد.

 

آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی کرمانشاه نیز با برخورداری از جایگاه فعال در میان اعضای شبکه آزمایشگاهی، در حوزه‌های عمران و متالورژی، مهندسی شیمی، برق و مکانیک، خدمات تخصصی ارائه می‌کند.

 

آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در خراسان جنوبی نیز به عنوان یکی از اعضای فعال در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، با فعالیت در حوزه آزمون و پژوهش در حوزه‌های بیوشیمی و گیاهان دارویی، سلولی و مولکولی، بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک و سلول‌های بنیادی، به ارتقای سطح کیفی پژوهش‌ها و محصولات کمک می‌کند.

 

شرکت شتاب دهنده ماد آوش کیمیا از دیگر اعضای آزمایشی شبکه آزمایشگاهی در استان البرز است. آزمایشگاه این شرکت با دارا بودن تجهیزات کروماتوگرافی، خدمات آزمایشگاهی متنوعی در زمینه دارو ارایه می‌دهد.

 

فهرست مراکزی که اعتبارنامه استاندارد ISO/IEC17025 را دریافت کرده‌اند، در صفحه استاندارد شبکه آزمایشگاهی قابل مشاهده است.

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری,ISO/IEC 17025,آزمایشگاه

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code