هفتمین نشست کارگروه تخصصی پرتو ایکس، 24 دی‌ماه به میزبانی بنیاد علوم کاربردی رازی و با حضور 60 نفر از کارشناسان این حوزه برگزار شد.

نشست اعضای کارگروه تخصصی پرتو ایکس شبکه آزمایشگاهی فناوری‎های راهبردی، توسط این شبکه و با هدف هم‌اندیشی و تبادل نظر اعضای کارگروه برای توسعه فعالیت‌های این کارگروه، اطلاع از حمایت‌های شبکه از فعالیت‌ کارگروه‌های تخصصی و به اشتراک‌گذاری دانش و تقویت توان علمی کارشناسان و متخصصان این حوزه برگزار شد.

 

در ابتدای برنامه پس از تلاوت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، مهندس بهنام مجیدی، قائم مقام مدیرعامل بنیاد علوم کاربردی رازی، ضمن خوشامدگویی به مهمانان، به معرفی فعالیت‌های این مجموعه پرداخت.

 

مهندس مجیدی، آزمایشگاه‌های آنالیز مواد معدنی، شیمی، خوردگی، آزمون‌های غیرمخرب، ارزیابی عملکرد، میکروسکوپ الکترونی، آنالیز ترکیب شیمیایی، متالوگرافی، بررسی خواص مکانیکی و پلیمر را از جمله آزمایشگاه‌های فعال بنیاد برشمرد و گفت: «بنیاد علوم کاربردی رازی دارای 20 دفتر نمایندگی در سطح تهران و شهرستان‌ها است که آماده دریافت نمونه از مشتریان هستند».

 

قائم مقام مدیر عامل بنیاد علوم کاربردی رازی، دارا بودن گواهی تأیید صلاحیت ISO/IEC17025 بین المللی و گواهی آزمایشگاه همکار سازمان استاندارد را از افتخارات دیگر این مجموعه دانست و گفت: «چشم انداز بنیاد علوم کاربردی رازی، تبدیل شدن به یک مؤسسه تحقیقاتی در سطح ملی و بین المللی در زمینه علوم مهندسی و فناوری از جمله مواد و فرآیندهای نوین، علم و مهندسی پزشکی، مهندسی نرم افزار و ... است».

 

مهندس بهنام مجیدی، قائم مقام مدیر عامل بنیاد علوم کاربردی رازی

 

در ادامه برنامه، مهندس زهره فتاح، کارشناس شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، گزارشی از فعالیت‌های جدید شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در سال 97 برای بهره‌مندی مراکز آزمایشگاهی از بسته‌های حمایتی بیمه، فراهم شدن امکان بهره‌مندی کارگروه‌های تخصصی برای برگزاری آزمون مهارت و مقایسات بین آزمایشگاهی از تفاهم‌نامه منعقد شده بین شبکه آزمایشگاهی و پژوهشکده سیستم‌های مدیریت کیفیت و بازرسی پژوهشگاه استاندارد به منظور برگزاری آزمون‌های مهرات و همچنین فراهم شدن امکان استفاده از موتور جستجوی شبکه آزمایشگاهی برای تسهیل در دسترسی پژوهشگران و صنعتگران کشور به دریافت اطلاعات آزمایشگاه‌ها، تجهیزات، آزمون‌های قابل ارایه و اخبار تخصصی مرتبط ارایه داد.

 

وی همچنین اعضای کارگروه را به هم‌اندیشی و هم‌افزایی برای شکل گیری فعالیت‌های جدید کارشناسان در قالب کارگروه تخصصی تشویق و بر بهره‌برداری بهینه از فرصت ایجاد شده در این زمینه، تأکید کرد.

 

سپس، مهندس فریبا علی، دبیر کارگروه پرتو ایکس شبکه آزمایشگاهی، در مورد فعالیت‌ها و اهداف کارگروه صحبت کرد. وی، ترجمه 10 مورد استاندارد تخصصی حوزه پرتو ایکس، تدوین مقالات متعدد و برگزاری بیش از 30 دوره آموزشی تخصصی را از جمله فعالیت‌های انجام شده در کارگروه از سال 91 دانست و پیشنهاد تدوین کتاب در سال 98 با مشارکت اعضا رامطرح کرد.

 

مهندس فریبا علی، دبیر کارگروه پرتو ایکس شبکه آزمایشگاهی

 

در بخش بعدی نشست کارگروه تخصصی پرتو ایکس، از اعضای فعال این کارگروه در سال 1397، تجلیل شد. مهندس افسانه بنی اسدی از بنیاد علوم کاربردی رازی و مهندس حمیدرضا نبوی از مرکز پژوهش متالورژی رازی، برگزیدگان این کارگروه در سال 1397 هستند.

 

مهندس حمیدرضا نبوی از مرکز پژوهش متالورژی رازی

 

مهندس افسانه بنی اسدی از بنیاد علوم کاربردی رازی

 

در ادامه برنامه، دکتر قاسم دینی، عضو هیئت علمی پژوهشکده فناوری‌های نوین دانشگاه اصفهان و نویسنده دو کتاب «آنالیز کمی پراش اشعه ایکس به روش ریتولد» و «آنالیز کیفی پراش اشعه ایکس با استفاده از نرم افزار X Pert HighScore Plus»، مطالبی را در زمینه آشنایی با آنالیز کمی پراش اشعه ایکس به روش ریتولد برای حاضرین ارایه کرد.

 

دکتر قاسم دینی، عضو هیئت علمی پژوهشکده فناوری‌های نوین دانشگاه اصفهان

 

در پایان نشست و پس از صرف ناهار، اعضا کارگروه از توانمندی‌های آزمایشگاهی بنیاد علوم کاربردی رازی بازدید کردند.

 

توانمندی‌های آزمایشگاهی بنیاد علوم کاربردی رازی

 

شایان ذکر است به منظور بهره‌برداری همه اعضای کارگروه تخصصی پرتو ایکس شبکه آزمایشگاهی از برگزاری این برنامه، امکان مشاهده و مشارکت در این برنامه از طریق سامانه اینترنتی نیز برای افرادی که امکان حضور در برنامه را نداشتند، فراهم شد.

 

کارگروه تخصصی پرتو ایکس یکی از هشت کارگروه تخصصی شبکه آزمایشگاهی فناوری‎های راهبردی است. کارگروه‎های تخصصی بستری برای به اشتراک گذاری تجربیات و ایجاد جریان دانش بین کارشناسان و متخصصین فعال در آزمایشگاه‎های کشور است.

 

دریافت فایل: ارائه مهندس فریبا علی؛ معرفی فعالیت های کارگروه

دریافت فایل: ارائه دکتر قاسم دینی؛ مبانی آنالیز کمی به روش XRD

 

کلمات کلیدی : کارگروه‌های تخصصی,بنیاد علوم کاربردی رازی,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,نشست

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code