نشست هم‌اندیشی مدیران آزمایشگاه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و بازدید از امکانات تعدادی از آزمایشگاه‌های مشهد مقدس با حضور بیش از 80 نفر از مدیران، سوم و چهارم اردیبهشت ماه برگزار شد.

گردهم‌آیی مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در مشهد، سه‌شنبه و چهارشنبه، سوم و چهارم اردیبهشت‌ماه جاری برگزار شد. این برنامه دو روزه، در قالب نشست هم‌اندیشی مراکز عضو شبکه و بازدید از تعدادی از مجموعه‎های آزمایشگاهی عضو شبکه در مشهد مقدس برگزار گردید.

 

روز اول این برنامه، با پذیرش مهمانان در مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی و برگزاری نشست هم‌اندیشی مدیران شروع شد. در ابتدای برنامه پس از تلاوت آیاتی از قرآن مجید، پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و صلوات خاصه امام رضا علیه السلام، دکتر قدیر رجب‌زاده، رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، ضمن خوشامدگویی به مهمانان، امکانات و توانمندی‌های مؤسسه را معرفی کرد.

 

دکتر قدیر رجب‌زاده، رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی

 

وی با بیان اینکه آزمایشگاه‌ها و فعالیت‌های آزمایشگاهی زیربنای توسعه کشور هستند گفت: «این موسسه یک مرکز زیرمجموعه وزارت علوم است که با سیاست گسترش فعالیت‌های تخصصی در عرصه ملی و بین المللی در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد درآمدهای آن از طریق ارائه خدمات فنی و تخصصی به بخش خصوصی جذب می‌شود».

 

دکتر رجب زاده در ادامه گفت: «در حال حاضر بیش از ۸۲ واحد صنعتی برای دریافت خدمات آزمایشگاهی با این موسسه قرارداد همکاری دارند».

 

رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی با تاکید بر اینکه دبیری شبکه ملی پژوهش و فناوری از سوی وزارت علوم به موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی واگذار شده است اضافه کرد: «در همه فعالیت‌های این مؤسسه سعی شده نقش و وظیفه ملی در صنعت غذایی کشور مورد توجه قرار گیرد».

 

سپس دکتر رضا اسدی فرد، مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، از حضور مدیران و کارشناسان عضو شبکه در این برنامه تقدیر و سپاسگزاری کرد و حضور آنان را مایع دلگرمی شبکه آزمایشگاهی دانست. وی ابراز امیدواری کرد که این هم‌اندیشی و بازدید مدیران از توانمندی‌های آزمایشگاه‌ها، موجب برقراری ارتباطات نزدیک بین مراکز عضو شبکه شود.

 

دکتر رضا اسدی فرد مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

 

دکتر اسدی فرد برنامه کلان شبکه آزمایشگاهی برای سال‌های 98 و 99 را ارتقای تعاملات بین المللی با هدف افزایش درآمدهای ارزی برای کشور بیان کرد و افزود: «برای تحقق این موضوع شبکه با تمام توان با آزمایشگاه‌های فعال کشور همکاری خواهد کرد».

 

وی ادامه داد: «از جمله راه‌های کسب درآمد بین المللی در شبکه آزمایشگاهی ارائه خدمات آزمایشگاهی، پیاده سازی استاندارد و ممیزی‌، برگزاری دوره‌های آموزشی و مانند این است».

 

رضا اسدی فرد با اشاره به تحریم‌های موجود افزود: «در دل هر محدودیتی فرصتی نهفته است و قطعا تحریم‌ها با توجه بیشتر به ظرفیت‌های داخلی و کشف راه‌های کسب درآمدهای غیر نفتی باعث پیشرفت کشور خواهند شد».

 

وی همچنین ضمن اشاره به آغاز فعالیت شبکه آزمایشگاهی بنیاد علم و فناوری مصطفی افزود: «این NGO برای توسعه علم و فناوری در جهان اسلام تاسیس شده است و فرصتی است برای مراکز آزمایشگاهی کشور که تعاملات خود را با کشورهای اسلامی افزایش دهند و از از توانمندی‌های آنها بهرمند شوند».

 

مدیر شبکه آزمایشگاهی در پایان از حمایت‌های مستمر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای شبکه خبر داد و گفت: «با حمایت انجام شده در سال جاری، طرح‌های تخفیف خدمات آزمایشگاهی برای اعضای هیئت علمی و باشگاه مشتریان اجرا خواهد شد».

 

در ادامه برنامه، مهندس شهناز عدالت جمیلی، مدیرعامل شرکت پرتو آزمون جوانه خراسان، به معرفی امکانات و توانمندی‌های آزمایشگاهی این شرکت پرداخت. این آزمایشگاه دارای اعتبارنامه استاندارد ISO/IEC17025 و همچنین همکاره اداره استاندارد، سازمان غذا و دارو، سازمان دامپزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست است. اطلاعات دستگاه‌ها و توانمندی‌های این شرکت، در صفحه اختصاصی آزمایشگاه در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی قابل مشاهده است.

 

سرکار خانم شهناز عدالت جمیلی

 

در بخش پایانی نشست نیز دکتر رضا اسدی فرد، مدیر شبکه آزمایشگاهی فناور‌های راهبردی و مهندس مجتبی نسب، دبیر این شبکه، به پاسخگویی به سوالات حاضرین در مورد برنامه‌ها و فعالیت‌های شبکه پرداختند.

 

پس از برنامه نشست، مهمانان برنامه از آزمایشگاه مرکزی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، مرکز تحقیقات و خدمات پلاسما و آزمایشگاه مرکزی پاک علم و فناوری استان خراسان رضوی بازدید کردند.

 

آزمایشگاه مرکزی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی مشتمل بر 10 آزمایشگاه تخصصی در حوزه‌های نانوفناوری مواد غذایی، زیست فناوری، فرآوری مواد غذایی، فرمولاسیون و ارزیابی حسی، فناوری های نوین شیمی، شیمی مواد غذایی و میکروبیولوژی مواد غذایی است که توانمندی آن در صفحه آزمایشگاه در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی ارایه شده است. مرکز تحقیقات و خدمات پلاسما نیز که از مراکز منحصر بفرد در کشور در این زمینه است خدماتی همچون تولید انواع آب‌های پلاسمایی با کاربرد در صنایع غذایی و کشاورزی ارایه می‌دهد.

 

آزمایشگاه های مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی

 

 آزمایشگاه مرکزی پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی نیز خدمات متنوعی در حوزه آنالیزهای شیمیایی و فیزیکی و همچنین مواد، متالورژی و سرامیک به پژوهشگران ارایه می‌کند و اطلاعات توانمندی‌های آن در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی قابل دسترس است.

 

بعد از ظهر روز اول این برنامه، پس از افتتاح آزمایشگاه ارزیابی حسی مواد غذایی مؤسسه علوم و صنایع غذایی توسط دکتر رضا اسدی فرد، مهمانان نشست از مجموعه آزمایشگاه‌های شرکت کنترل کیفی تستا نیز بازدید کردند. این مجموعه آزمایشگاهی که از اعضای بخش خصوصی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است، در شهرک فناوری صنایع غذایی و بیوتکنولوژی شمال شرق کشور ایجاد و راه‌اندازی شده است و در زمینه خوراک دام، انسان و طیور، فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی و محیط زیست فعالیت دارد. اطلاعات توانمندی‌های این مجموعه نیز در صفحه آزمایشگاه تستا ارایه شده است.

 

آزمایشگاه کنترل کیفی تستا

 

چهارشنبه 4 اردیبشهت‌ماه، روز دوم این برنامه بود که با حضور مدیران مراکز عضو شبکه در مجموعه آزمایشگاه‌های جهاد دانشگاهی واحد خراسان رضوی واقع در پردیس دانشگاه فردوسی مشهد آغاز شد. این واحد مشتمل بر پژوهشکده‌های گردشگری، علوم و فناوری مواد غذایی، بیوتکنولوژی صنعتی و غیره است که اطلاعات توانمندی‌ها و خدمات این آزمایشگاه در صفحه جهاد دانشگاهی خراسان رضوی(مشهد) در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی ارایه شده است.

 

پایلوت های گیاه پزشکی جهاددانشگاهی استان خراسان رضوی

 

آزمایشگاه دوم مورد بازدید در روز دوم این برنامه، شرکت بسپار پایش پارس بود که در سال 1393 فعالیت خود را با هدف ارائه خدمات تخصصی انواع پلیمر، به عنوان یکی از واحدهای مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه فردوسی مشهد آغاز کرد. اطلاعات تجهیزات و توانمندی‌های آین آزمایشگاه نیز در صفحه آزمایشگاه بسپار پایش پارس در دسترس است.

 

سپس مهمانان این برنامه از تجهیزات و دستاوردهای آزمایشگاه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد بازدید کردند. این آزمایشگاه خدمات متنوع خود را با تجهیزات پیشرفته‌ای مانند XRD، TEM، SEM، STM، آنالیزهای عنصری و کروماتوگرافی، ارایه می‌کند. اطلاعات توانمندی‌های این آزمایشگاه در صفحه آزمایشگاه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی آورده شده است.

 

آزمایشگاه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد

 

از بخش‌های دیگر آزمایشگاهی دانشگاه فردوسی مشهد که مورد بازدید قرار گرفت، آزمایشگاه تحقیق و توسعه فناوری زیستی و آزمایشگاه تحقیق و توسعه فناوری نانو واقع در مرکز توسعه فناوری‌های پیشرفته دانشگاه فردوسی مشهد بود که برای استفاده شرکت‌های فناور مستقر در این مرکز و همه محققین داخل و خارج از کشور تجهیز شده‌اند.

 

عصر روز دوم این برنامه نیز مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی از آزمایشگاه‌ جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی مشهد بازدید کردند. این آزمایشگاه با بهره‌مندی از دستگاه‌های پیشرفته‌ای همچون LC-MS-MS، NMR، AFM، TEM، SEM و غیره، خدمات متنوعی را به پژوهشگران این حوزه ارائه می‌دهد. اطلاعات توانمندی‌های این آزمایشگا نیزدر صفحه آزمایشگاه جامع تحقیقات شرق کشور (بوعلی) در پایگاه اینترنتی شبکه ارایه شده است.

 

گزارش تصویری این برنامه دو روزه همزمان با برگزاری نشست و انجام بازدیدها، در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی منتشر شده که در صفحه گزارش لحظه به لحظه گردهم‌آیی مدیران مراکز عضو شبکه در خراسان رضوی قابل مشاهده است.

کلمات کلیدی : پارک علم و فناوری,نشست,پژوهشکده علوم و صنایع غذایی,شبکه آزمایشگاهی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code